Konstens natt: Vad skrev New York Times dagen du föddes?

tors 18.8.2022

Oppen för alla.

Nationalbiblioteket
Unionsgatan 36

Under Konstens natt kan du dyka ner i mikrofilmernas värld på Nationalbiblioteket mellan kl. 18.15 och 21.00. Kom ensam, med en kompis eller ett helt gäng och se vad ”The Big Apples” främsta nyhetstidning, New York Times, skrev på din födelsedag! Vår personal finns på plats i Norra salen för att hjälpa dig hitta rätt nummer och visa hur du använder mikrofilmsapparaterna.

Blev det kö till mikrofilmerna? Ingen fara, i Kupolsalen uppträder Duo Ilomäki & Turriago kl. 18.30. Flöjtisten, musikern och musikpedagogen Julia Ilomäki (f. 1994) och kompositören, pianisten och kapellmästaren Tuomas Turriago (f. 1979) är erfarna och mångsidiga musiker som smidigt rör sig över genregränserna. Julias mångsidiga uppträdande präglas av passion för all slags musik, medan Tuomas speciellt är känd som kammarmusiker och kammarmusikskompositör.

För kvällens andra musikuppträdande står kammarkören Värinä som uppträder kl. 20.20. Kärleken till sång och vacker körmusik förenar de 25 medlemmarna i den helsingforsiska kören som leds av musikpedagogen och journalisten Noora Hirn. På programmet står främst klassisk körmusik från renässansen till i dag. I juni 2019 belönades Värinä med gulddiplom i den internationella Anton Bruckner-tävlingen i Linz, Österrike, då de tog första plats i kammarkörsserien med tävlingens högsta poäng. Värinä har också utnämnts till världens 18 bästa kammarkör av den internationella körorgranisationen Interkultur.

Program på Konstens natt 18.8
Kl. 18.15–21.00, Norra salen. Vad skrev New York Times dagen du föddes? Dyk ner i mikrofilmernas värld!
Kl. 18.30–19.15 Kupolsalen. Duo Ilomäki & Turriago

Kl. 20.20–20.40 Kammarkören Värinä