När du kommer till biblioteket

Bibliotekets samlingar innehåller unikt och sällsynt material. Av säkerhetsskäl begränsar vi mängden och slaget av tillhörigheter som besökarna får ta med in i bibliotekets lokaler.

Vi ber att ni lämnar ytterkläder, paraplyer, väskor och kassar i den avgiftsfria garderoben på bottenvåningen. Den tillåtna väskstorleken är mindre än 30 cm på långsidan – det enklaste är att lämna alla väskor i godsförvaringen. Datorväskor och -påsar som är större än den tillåtna storleken ska lämnas till godsförvaringen.

Du kan ta med en bärbar dator in i lokalerna. Biblioteket har ett trådlöst nätverk för kunderna. Laddningsuttag finns vid borden i läsesalarna.

Drycker och annan förtäring får inte tas med in i biblioteket. De ska lämnas i godsförvaringen.

I garderoben får du en korg där du kan lägga de tillhörigheter som du tar med in i bibliotekslokalerna. Du kan även få korgar från informationsdiskarna, t.ex. Rotundan.

Tillhörigheter får inte lämnas kvar i godsförvaringen över natten. Otömda boxar töms vid dagens slut av vaktmästaren och lämnas till hittegodsexpeditionen efter en kort tid i förvar.