Hjälp oss att värna om kulturarvet

Nationalbibliotekets kulturarvsfond har som uppgift att ekonomiskt stödja digitalisering och konservering av kulturarvet, öka kännedomen om det och understöda forsknings- och publikationsverksamhet som gäller kulturarvet.

Nationalbiblioteket har landets mest omfattande skriftliga kulturarvssamlingar: ungefär 125 hyllkilometer inhemska böcker, tidningar och tidskrifter, kartor, manuskript, handskrifter och musikmaterial, utländsk vetenskaplig litteratur och värdefulla specialsamlingar, varav två ingår i UNESCO:s internationella Världsminnesregister.

Genom digitalisering görs sällsynt material enkelt och snabbt tillgängligt för alla att undersöka. Digitalisering gör det också möjligt att ta fram omfattande och heltäckande datamaterial som behövs för informationsutvinning och utveckling av artificiell intelligens. Att digitalisera material är dock dyrt och arbetet går långsamt framåt på grund av begränsade resurser och materialmassans storlek. Du hittar digitaliserade material som ingår i Nationalbibliotekets samlingar på adressen digi.kansalliskirjasto.fi och doria.fi.

Exempel på mål som kulturarvsfonden bidragit till

År 2022 använde Nationalbibliotekets kulturarvsfond inkomna donationer för att stödja digitaliseringen av bibliotekets samlingars äldsta del; material från den svenska tiden. Fonden understödde också forsknings- och redigeringsprojektet Jean Sibelius Works arbete och digitaliseringen av de s.k. Ptolemaiosatlaserna som ingår i Unescos Världsminnesregister. Samtidigt bidrog man till arbetet för att förbereda notmaterial för digitalisering.

Fonden ger årligen också medel till konserveringen av äldre, värdefulla material.