Yliopistorehtorit vaativat tiedelehtikustantajilta siirtymistä avoimeen julkaisemiseen

Yliopistojen rehtorit vaativat tänään julkaistussa kannanotossaan, että tiedelehtineuvotteluiden on edistettävä avointa julkaisemista. Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry:n antaa täyden tukensa kansallisia neuvotteluja käyvän FinELib-konsortion tavoitteille.

FinELib-konsortio vaatii tiedelehtikustantajien kanssa käytävissä neuvotteluissa tutkijoille mahdollisuutta julkaista artikkelinsa avoimina ilman lisämaksua. Siirtyminen avoimeen julkaisemiseen ei myöskään saa kasvattaa tieteellisen julkaisemisen ja tiedelehtien käytön kokonaiskustannusta. Tavoitteena on päästä välittömään avoimeen julkaisemiseen viimeistään vuonna 2020. Kannanotossaan UNIFI toteaa, että jos tavoitteisiin ei päästä, yliopistorehtorit eivät suosittele sopimusten uusimista.

”UNIFIn tuki on erittäin arvokasta FinELib-konsortion neuvotteluille”, toteaa Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjaston FinELib-toimiston palvelupäällikkö. ”Rehtorien julkinen lausunto on kustantajille selkeä viesti siitä, että Suomi on siirtymässä nopeasti avoimeen julkaisemiseen. Tiedelehtisopimuksissa ei voida enää pysyä perinteisessä mallissa, jossa maksetaan miljoonia lehtien lukemisesta.”

FinELib neuvottelee tänä syksynä suurista tiedelehtikustantajista Wiley & Blackwellin, Taylor & Francisin ja Institute of Electrical and Electronics Engineersin (IEEE) kanssa. Lisätietoja FinELibin neuvotteluista: www.finelib.fi/neuvottelut

UNIFIn tiedote 25.9.2018

UNIFIn kannanotto

FinELib on suomalaisten korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yleisten kirjastojen konsortio, jonka tehtävä on turvata ja parantaa elektronisten aineistojen saatavuutta. Konsortiota palveleva FinELib-toimisto toimii Kansalliskirjastossa.

Lisätietoja: palvelupäällikkö Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjasto, puh. 050 570 6584, arja.tuuliniemi(at)helsinki.fi