Ylikirjastonhoitaja Cecilia af Forsellesin muotokuva paljastettiin

Professori, ylikirjastonhoitaja Cecilia af Forselles jättää Kansalliskirjaston johtajan tehtävät jäädessään eläkkeelle 1.7.2022. Toimikautensa aikana hän on johtanut Kansalliskirjaston uudelle strategiakaudelle ja vahvistanut kirjaston taloudellista ja yhteiskunnallista asemaa. Kansalliskirjaston valtakunnallinen ja tutkimuksellinen rooli on korostunut kuluneiden vuosien aikana, ja sivistystä, oppimista ja tutkimusta yhdenvertaisesti kehittävä toiminta on ollut menestyksellistä. Ylikirjastonhoitaja af Forselles on käynnistänyt pitkäjänteisen työn kestävän kehityksen edistämiseksi Kansalliskirjastossa.

Cecilia af Forselles ja muotokuva

Ylikirjastonhoitaja Cecilia af Forselles ja Kuutti Lavosen maalaama muotokuva.

Kuva
Marko Oja

Ylikirjastonhoitaja af Forselles on korostanut toimikautensa aikana Kansalliskirjaston roolia digitaalisten ympäristöjen kehittäjänä ja edistänyt kirjaston digitaalisten palveluiden ja aineistojen saatavuutta kansalaisten ja tutkijoiden käyttöön. Kansalliskirjaston omiin aineistoihin kohdistuva tutkimustoiminta ja tutkimuspalvelut ovat laajentuneet monipuolisesti. Verkostoyhteistyö, avoimuus sekä tasavertaisuuden ja yhteiskunnan tietopohjan vahvistaminen ovat olleet af Forsellesin työn tärkeitä teemoja. Kansalliskirjaston tuore hanke saamelaisen kieli- ja kulttuuriaineiston saatavuuden parantamiseksi on ollut lähellä hänen sydäntään.

Upea ura suomalaisen kulttuuriperinnön parissa

Cecilia af Forselles on toiminut yli 20 vuotta urastaan eri tehtävissä Kansalliskirjastossa. Professori af Forselles siirtyi Kansalliskirjaston johtajaksi vuoden 2019 alussa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran (SKS), kirjastonjohtajan tehtävästä. Hän toimi seuran kirjastonjohtajana vuosina 2005-2018. Tätä ennen af Forselles työskenteli eri tehtävissä Helsingin yliopistossa ja Kansalliskirjastossa. Uransa aikana hän on toimittanut ja julkaissut tieteellisiä teoksia sekä artikkeleita tieteellisissä kokoomateoksissa ja muita julkaisuja muun muassa kirja-, kulttuuri-, oppi- ja kartografian historian aloilla. Hän väitteli historiasta Helsingin yliopistossa vuonna 2001.

Professori af Forselles on Suomen Oppihistoriallisen Seuran puheenjohtaja ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) hallituksen jäsen ja varapuheenjohtaja. Hänellä on ollut useita luottamustehtäviä mm. tieteellisissä seuroissa, säätiöissä, kulttuuri-instituuteissa ja museoissa.

Muotokuva Kansalliskirjaston kunniakkaaseen muotokuvien sarjaan

Professori Cecilia af Forsellesin muotokuva liitetään Kansalliskirjaston tradition mukaisesti kunniakkaaseen, H.G. Porthanista alkavaan muotokuvien sarjaan. Muotokuvan on maalannut Suomen johtaviin taidemaalareihin kuuluva taiteilija, professori Kuutti Lavonen. Teos on toteutettu lahjoitusvaroin. Kansalliskirjasto kiittää kaikkia teoksen toteuttamiseen osallistuneita tahoja.

”Olen iloinen siitä, että muotokuva on upea nykytaiteen teos. Kansalliskirjaston johtajan muotokuvassa näkyy taiteen pitkä traditio sekä ihmisen olemuksen tai roolin muuttuvaisuus, mutta samalla ajattomuus – aika ja ikuisuus. Suurkiitos ja onnittelut Suomen nykytaiteen mestarille, Kuutti Lavoselle upeasta tulkinnasta ensimmäisestä naisesta Suomen Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitajana!” kiittää Cecilia af Forselles.

Kansalliskirjaston uutena ylikirjastonhoitajana aloittaa kesäkuussa yhteiskuntatieteiden tohtori, dosentti Kimmo Tuominen, joka on viimeksi toiminut Helsingin yliopiston kirjaston ylikirjastonhoitajana.
Lue lisää: Kimmo Tuominen Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitajaksi