Vuoden lopussa päättyvän Kirjojen Suomi -hankkeen verkkokirjastosta lainattu yli 25 000 e-kirjaa

Suomi 100 -juhlavuoden näyttävin kirjallisuushanke on ollut Ylen Kirjojen Suomi, joka esittelee 101 kirjaa Suomen itsenäisyyden ajalta, yhden jokaiselta vuodelta. Kaikille avoin verkkokirjasto on ollut auki tammikuun alusta ja sulkeutuu juhlavuoden lopussa joulukuun viimeinen päivä.

Kirjavalintojen takana ovat Ylen toimittajat Seppo Puttonen ja Nadja Nowak. Kansalliskirjasto on vastannut kirjojen digitoinnista yhteistyössä tekijänoikeusjärjestöjen Sanaston ja Kopioston sekä kustantajien kanssa. Verkkokirjaston välityksen on tarjonnut Ellibs Oy.

Kestosuosikki Linnan Tuntematon sotilas lainaustilastojen top viidessä

Marraskuun loppuun mennessä verkkokirjastosta oli lainattu yli 25 000 e-kirjaa ja palvelu oli kerännyt lähes 12 500 asiakasta. Vuoden lainatuimmaksi kirjaksi on tähän mennessä noussut Elina Hirvosen Kun aika loppuu 1347 lainauskerralla. Toiselle sijalle on kirinyt Pauliina Rauhalan Taivaslaulu (928 lainauskertaa) ja kolmanneksi Rosa Liksomin Hytti nro 6 (902 lainauskertaa). Neljäntenä lainaustilastossa on Väinö Linnan Tuntematon sotilas (777 lainauskertaa) ja viidentenä Tove Jansonin Muumipapan urotyöt (658 lainauskertaa).

Vuoden 1917 kirja Konrad Lehtimäen sodanvastainen romaani Ylös helvetistä on saavuttanut tähän mennessä 400 lainauskertaa ollen tällä hetkellä sijalla 15. Runokirjoista suosituin on ollut Eino Leinon Vapauden kirja, joka yltää 418 lainauskerralla sijalle 12. (Tilastot: Ellibs Oy)

Kirjojen Suomi -ohjelmaan valitut kirjat ovat olleet läpi vuoden näkyvästi esillä televisio- ja radio-ohjelmissa sekä verkossa. Hanke on tarjonnut yli 200 radio-ja tv-ohjelmaa, podcasteja, äänikirjoja ja kirjoihin liittyviä tapahtumia, jotka ovat osaltaan innostaneet suomalaisia lukemaan. 101 kirjaa -listan viimeinen eli vuoden 2017 kirja julkistetaan itsenäisyyspäivänä 6.12.2017.

Lisätietoja Kirjojen Suomi -hankkeesta: yle.fi/kirjojensuomi
Kaikki ohjelmaan kuuluvat e-kirjat ovat luettavissa vuoden loppuun: yle.fi/kirjojensuomi/101-kirjaa

Kansalliskirjaston Suomi 100 -vuosi kootusti

Lisätietoja: Kirjojen Suomi -tuottaja Tuula Länsisalmi, puh. 040 779 7011 [email protected]