Venäjää ja Neuvostoliittoa käsitteleviä tilastoja lahjoituksena Kansalliskirjastolle

Tilastokirjasto on lahjoittanut Kansalliskirjastolle Venäjää ja Neuvostoliittoa koskevia tilastoja. Lahjoitus sisälsi kaiken kaikkiaan 264 nimekettä. Kokoelma on nyt luetteloitu ja käytettävissä Slaavilaisen kirjaston kokoelmissa.

Yleistilastosarja Statistika Rossijskoi imperii

Kuva
Marko Oja

Lahjoitus sisältää muun muassa Slaavilaiselta kirjastolta aiemmin puuttuneita yksittäisiä numeroita sarjajulkaisuista sekä teoksia. Saatujen teosten joukossa on muun muassa yleistilastoja, erikoistilastoja ja aluetilastoja. Osa tilastokirjallisuudesta sijaitsee avokokoelmissa, loput varastossa, josta niitä voi tilata lukusaliin luettavaksi. Aineistoa ei saa kotilainaan.

Tilastoja monipuolisesti eri aikakausilta ja alueilta

Ensimmäiset painetut tilastot ilmestyivät Venäjällä 1800-luvun jälkipuoliskolla. Yleistilastoja julkaistiin usein kalenterimuodossa, josta yksi esimerkki on Russkij kalendar A. Suvorina.

Lahjoituksen myötä merkittävä yleistilastosarja Statistika Rossijskoi imperii täydentyi aiemmasta – Tilastokirjaston kokoelmissa olleet osat löytyvät nyt Slaavilaisen kirjaston avokokoelmasta. Statistika Rossijskoi imperii yhdessä niin ikään avokokoelmasta löytyvän tilastosarjan Statistitšeskij vremennik Rossijskoi Imperii  kanssa antaa kattavan kuvan Venäjän imperiumin vuosien 1866-1916 tilastoista.

Kiinnostavia kokonaisuuksia ovat myös väestönlaskennan tilastot: Venäjän keisarikunnan ensimmäinen ja ainoa väestönlaskenta vuodelta 1897 (Первая всеобщая перепись населенія Россійской имперіи 1897 г.) sekä Neuvostoliiton ensimmäinen väestönlaskenta vuodelta 1926 (Всесоюзная перепись населения 1926 г.) löytyvät lähes kokonaan Slaavilaisesta kirjastosta.

Saatu lahjoituskokoelma on pääosin vanhempaa, Venäjän keisarikunnan ajan aineistoa, mutta sisältää myös Neuvostoliiton aikaisia julkaisuja, sekä esimerkiksi uudemman, IVY-maiden tilastoja käsittelevän sarjan Statistika SNG : statistitšeskij bjulleten, joka sijaitsee avokokoelmassa. Sarja on hyödyllinen esimerkiksi Valko-Venäjän ja Ukrainan teollisuuden, maatalouden, kaupan ja työllisyyden kehityksen tutkimuksessa.

Näin löydät aineiston

Lahjoituksena saatua tilastokirjallisuutta löytää Kansalliskirjaston hakupalvelusta usealla eri tavalla. Eri kaupunkeja koskevia tilastotietoja voi etsiä kirjoittamalla perushakuun sanan ’tilastot’ ja kaupungin tai alueen, jonka tilastoihin haluaa tutustua, esimerkiksi: tilastot Moskova.

Haun voi tehdä myös esimerkiksi teoksen sijainnin perusteella: sijainti: Sl. P. I; aihe: tilastot. Tämä haku löytää Slaavilaisen kirjaston avokokoelmaan sijoitetut tilastoaiheiset lahjoitukset. Haku ei valitettavasti löydä kaikkea avokokoelman tilastokirjallisuutta, vaan ainoastaan nyt lahjoitetut ja luetteloidut teokset.

Varastosta lukusaliin tilattavia lahjoitettuja tilastoteoksia voi selata haulla: sijainti: H2 217, aihe: tilastot.

Venäjän ja Neuvostoliiton aikaisia tilastoja on myös jonkin verran digitoitu muun muassa Venäjän valtionkirjastossa, Venäjän kansalliskirjastossa sekä Venäjän valtion historiallisessa kirjastossa.