Vapaakappaletyöasemilla Ylen vanhoja digitoituja aineistoja ja Ritva-tietokannan tiedot nyt vapaasti verkossa

Ylen vanhat digitoidut aineistot rikastavat jatkossa KAVIn Radio- ja tv-arkistoa. Arkiston metadata vapaasti verkossa.

Ylen tuottamat vanhat (1957–2008) TV-ohjelmat on liitetty KAVIn ylläpitämään RTVA-tietokantaan. Ritvassa on ennestään lakisääteisesti tallennettua ohjelmavirtaa vuoden 2009 alusta lähtien.

Syyskuuhun 2016 mennessä Ritvaan on liitetty n. 62 000 TV-ohjelmaa vuosilta 1957–1998. Monipuolinen kokoelma sisältää niin uutisia, urheilua, ajankohtaisohjelmia, musiikkia, viihdettä kuin draamaakin. Ylen aineistoa siirretään Ritvaan sitä mukaa kuin sitä digitoidaan Ylessä. Aluksi siirretään TV-aineistoa, myöhemmin myös radio-ohjelmia. Ylen vanhat ohjelmat ovat Ritvassa omana kokoelmanaan (Yle 1957–2008).

Ritva-tietokannan sisältö on katsottavissa Ritva-asiakaspisteissä kautta maan, siis myös Kansalliskirjastossa vapaakappaletyöasemilla.

Lisäksi KAVIn Ritva-tietokanta avasi radio- ja tv-ohjelmien metadatan nettiin 1.12.2016. Ritva-tietokannan sisältö- ja tekijätiedot ovat nyt siis selailtavissa vapaasti netissä. Tekijänoikeuden suojaamia ohjelmia ei Ritvan nettiversiosta kuitenkaan löydy, vaan niihin pitää edelleen tutustua katselu- ja kuuntelupisteissä kautta maan.

Lisätietoa Kansalliskirjaston vapaakappaletyöasemien käytöstä.