Vaasan kaupunginkirjaston aineistot poistuvat väliaikaisesti Finnasta

Vaasan kaupunginkirjasto vaihtaa kirjastojärjestelmänsä ja vaihdon vuoksi kirjaston aineistot poistuvat väliaikaisesti Finna.fi-hakupalvelusta maanantaista 22.5. alkaen. Mikäli haluat tallentaa tietoja Finna-tililtäsi, ota ne talteen viimeistään sunnuntaina 21.5. klo 18 mennessä.

Kuva: Paavo Pykäläinen

Vaasan kaupunginkirjaston kirjastojärjestelmän kehitystyö etenee kuluvan vuoden aikana. Tiedotamme käyttäjillemme, kun Vaasan kaupunginkirjaston aineistot ovat jälleen saatavilla Finna.fi-hakupalvelussa.

Finna.fi-hakupalvelun käyttäjien tulee huomioida seuraavat muutokset:

1. Jos olet kirjautunut Finna-tilillesi Vaasan kaupunginkirjaston kirjastokortilla

Järjestelmän vaihdon jälkeen Vaasan kaupunginkirjaston kortilla ei voi enää kirjautua Finna.fi-hakupalveluun ja Finna-tilisi poistuu käytöstä. Ota tililtäsi talteen suosikkilistat, tallennetut haut ja lainaushistoria.

Suosittelemme luomaan tilalle Finna-tunnukset, joilla voit jatkaa hakupalvelun käyttöä kirjautuneena käyttäjänä. Jos sinulla on käytössäsi korkeakoulujen Haka-kirjautuminen tai toisen kirjaston kortti, voit myös käyttää näitä Finna.fi-kirjautumiseen. Tämän jälkeen voit liittää uudelle tilillesi muut kirjastokorttisi sekä siirtää sinne tallentamasi haut ja suosikkilistat.

Neuvoja Finna.fi-palveluun kirjautumiseen ja oman tilin hallintaan löydät täältä.

Ohjeet suosikkilistojen ja tallennettujen hakujen talteenottoon sekä siirtoon toiselle tilille löytyvät täältä.

2. Jos käytössäsi on toinen tai useampi kirjautumistapa Vaasan kaupunginkirjaston kirjastokortin lisäksi

Mikäli käytössäsi on Vaasan kaupunginkirjaston lisäksi toinen tai useampi kirjautumistapa, huomioi, että eri kirjautumistavoilla luodut käyttäjätilit ovat erillisiä toisistaan. Vaasan kaupunginkirjaston kirjastokortilla kirjautuneena luomasi suosikkilistat ja tallennetut haut eivät ole käytettävissä toisessa tilissä. Voit kuitenkin siirtää suosikkilistoja ja tallennettuja hakuja tililtä toiselle.

3. Kaikkia Finna.fi-käyttäjiä koskevat muutokset

Jos tallentamillasi hauilla tai suosikkilistoilla on Vaasan kaupunginkirjaston aineistoja, kyseisen aineiston tiedot poistuvat hakupalvelusta. Itse suosikkilistat ja tallennetut haut säilyvät tililläsi, jos tilisi ei perustu Vaasan kaupunginkirjaston kirjautumiseen.

Jos haluat ottaa talteen lainaushistoriasi Vaasan kaupunginkirjastosta, tallenna historia suosikkilistaksi ja lähetä se sähköpostitse itsellesi.

Katso ohjeet suosikkilistojen ja hakujen tallentamiseen.

Vaasan kaupunginkirjasto tiedottaa erikseen verkkokirjastonsa lainaus-, varaus- ja palautuspalvelujen muutoksista. Lue lisää.