Vaasan kaupungin museot mukaan Finnaan

Suojeluskuntalaisia kirjoitetaan Meriväen kansliassa Rantakadun varrella 1918. Kuva: Karl’s Atelier, Wasa

Vaasan kaupungin museot on liittynyt valtakunnalliseen hakupalvelu Finnaan, joka tuo Suomen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistot kaikkien saataville.

Laajasta valokuvakokoelmasta Finnaan siirrettiin ensimmäisenä ”Muistoalbumi vapaussodasta / Minnesalbum från frihetskriget”. Jatkossa Finnaan viedään vuosittain valokuvia sekä kuvia kulttuurihistoriallisen kokoelman esineistä.

Muistoalbumi vapaussodasta saatiin vuonna 1927 lahjoituksena entiseltä Pohjanmaan museon intendentiltä Knut Sääfiltä (1861-1930). Albumi sisältää 146 valokuvaa vuosilta 1918-1919 pääosin Vaasasta, mutta myös muualta Suomesta.

Vaasan kaupungin museoiden arkistoamanuenssin Kimmo Vatasen mukaan arkiston kuvista ja kuvaajista ei ole aina säilynyt tietoa, mutta tämän albumin syntyvaiheista sitä kuitenkin on.

- Vuosina 1905-1925 Vaasassa toiminut ruotsalainen valokuvaaja Karl Borlin sai tehtäväkseen dokumentoida vuoden 1918 tapahtumia Vaasassa mahdollisesti Sääfin aloitteesta, Vatanen kertoo.

Knut Sääf muutti Vaasaan vuonna 1889 saatuaan viran ruotsalaisen tyttökoulun historian, uskonnon ja maantiedon opettajana. Hän toimi 25 vuoden ajan aina vuoteen 1920 asti Museoyhdistyksen sihteerinä sekä Pohjanmaan museon museonhoitajana. Yksi Sääfin tavoitteista oli saada suuri yleisö ymmärtämään ja harrastamaan museoita.

- Muistoalbumin avaaminen Finnaan kunnioittaa Sääfin työtä ja jatkaa museokokoelmien tunnetuksi tekemistä nykypäivän yleisölle sopivalla tavalla, Vatanen sanoo.

Finnaan avattuihin kokoelmakuviin ja tietoihin voi tutustua vaikka omalta kotisohvalta käsin.

Muistoalbumi vapaussodasta

Lisätietoja:
arkistoamanuenssi Kimmo Vatanen, Vaasan kaupungin museot, p. 040 180 6195, kimmo.vatanen(at)vaasa.fi