Uusia e-hakuteoksia Venäjän ja Itä-Euroopan kielten ja historian tutkimukseen

Kuva
Marta Lalova / Pixabay

Syyskuussa koekäytössä ollut slaavilaisten kielten tutkimuksen tietosanakirja Encyclopedia of Slavic Languages and Linguistics Online (Brill) on hankittu sekä Helsingin yliopiston verkossa että kirjastossa paikan päällä käytettäväksi. Tietosanakirjan artikkelit käsittelevät slaavilaisten kielten kehitystä sekä vuorovaikutusta muiden kielten kanssa. Vasta julkaistu teos on vielä keskeneräinen: se kasvaa vuosien 2020-2023 aikana sadalla artikkelilla joka vuosi, kunnes on valmistuttuaan yhteensä n. 400 artikkelin kokoelma. Teoksen päätoimittajat ovat Marc L. Greenberg (University of Kansas) ja Lenore A. Grenoble (University of Chicago).

Itäisen Euroopan keskiajan historian ja arkeologian bibliografia Bibliography of the History and Archaeology of Eastern Europe in the Middle Ages (Brill) kattaa kirjallisuuden, joka koskee laajaa maantieteellistä aluetta; alueella ovat kohdanneet vaikutteet Skandinaviasta, Länsi-Euroopasta, Euraasiasta ja Bysantista. Tämänhetkinen yhteensä yli 75 000 kirjallisuusviitteen kokoelma kasvaa vuosittain 1000-2000 viitteellä. Viitattu kirjallisuus on julkaistu 1700-luvun lopulta alkaen aina kuluvaan vuoteen, 25 eri kielellä. Hakutoiminto kattaa kokotekstihaun, asiasanahaun, tekijähaun ja nimekehaun. Haun jälkeen voit rajata hakutuloksia esim. julkaisuajan, -tyypin ja -kielen mukaan. Teoksen on toimittanut Florin Curta (University of Florida).

Linkit aineistoihin Kansalliskirjaston hakupalvelussa:

Aineistoihin on pääsy Helsingin yliopiston verkossa, ja etäkäyttö on siten mahdollista Helsingin yliopiston tutkijoille, opiskelijoille ja henkilökunnalle. Muut kuin Helsingin yliopiston tutkijat ja opiskelijat pääsevät aineistoihin Kansalliskirjaston ja Helsingin yliopiston kirjaston tiloissa sijaitsevilta kirjastokioskeilta ilman tunnusta tai vaihtoehtoisesti omalta laitteeltaan näissä kirjastoissa paikan päällä HelsinkiUni Guest -vierailijaverkossa (salasana: uniguest).

E-aineistojen käyttöehdot

Palaute: [email protected]