Uusi e-aineistohankinta: Novoe Russkoe Slovo Digital Archive

Suositun ja pitkäikäisen emigranttisanomalehden sähköinen arkisto Novoe Russkoe Slovo Digital Archive on merkittävä lähdeaineisto Venäjän historian, kulttuurin ja erityisesti emigraation tutkimukseen.

East View Information Services

Novoe russkoe slovo oli johtava venäjänkielisten emigranttien sanomalehti Yhdysvalloissa. New Yorkissa julkaistu lehti oli ensimmäisellä vuosikymmenellään ideologialtaan kommunistinen. 1920-luvulla lehti asemoi itsensä uudelleen ja vakiintui hyvämaineiseksi emigranttilehdeksi, jolla oli laaja levikki.

Lehden sähköinen arkisto Novoe Russkoe Slovo Digital Archive kattaa vuodet 1917−1920 ja 1925−2009. Arkisto sisältää lehden kaikki saatavilla olevat numerot (noin 40 000 sivua), mukaan lukien sen aikaisemmalla nimellä Russkoe slovo ilmestyneet numerot. Arkisto tarjoaa tutkijoiden käyttöön kaikkein kattavimman kokoelman tämän lehden numeroita, jotka on digitoitu sivu kerrallaan sisältäen alkuperäisen kuvamateriaalin.

Linkki aineistoon Kansalliskirjaston hakupalvelussa

Aineistoon on pääsy Helsingin yliopiston verkossa. Muut kuin Helsingin yliopiston tutkijat ja opiskelijat pääsevät aineistoon Kansalliskirjaston ja Helsingin yliopiston kirjaston tiloissa sijaitsevilta kirjastokioskeilta ilman tunnusta tai vaihtoehtoisesti omalta laitteeltaan näissä kirjastoissa paikan päällä asiakaspalvelusta saatavalla HUPnet-tunnuksella.

E-aineistojen käyttöehdot

Palaute: [email protected]