Tutustu Siirtolaisuusinstituutin arkiston aineistoihin Finna.fi:ssä

Siirtolaisuusinstituutin arkiston alkuperäisaineistoja on tuotu Finna.fi:hin jokaisen saataville.  Vuonna 1974 perustettu Siirtolaisuusinstituutti on ainoa muuttoliikkeisiin erikoistunut tutkimus- ja muistiorganisaatio Suomessa.

Finnassa avatut sadat kirjeet ja valokuvat esittelevät suomalaisten maastamuuttoa ja ulkosuomalaisuutta 1800- ja 1900-luvuilla. Aineistoja on esimerkiksi Australiasta, Brasiliasta, Kanadasta ja Yhdysvalloista. Uusia aineistoja tuodaan Finnaan tasaisin väliajoin.

Siirtolaisuusinstituutin arkiston aineistot ovat Finnassa kaikkien kiinnostuneiden käytettävissä CC BY 4.0 –lisenssillä. Lisäksi tiedostojen korkea resoluutio mahdollistaa niiden käytön painojulkaisuissa.

Turussa sijaitsevan Siirtolaisuusinstituutin arkisto on ollut mukana Finnassa vuodesta 2018, jolloin palvelussa alettiin julkaista Siirtolaisuuskokoelmien sisältämien arkistojen ja kokoelmien yleisluontoisia kuvailutietoja.

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistot yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti. Lisäksi Finna kehittää yhdessä asiakasorganisaatioidensa kanssa ilmaista alustaa, jolla eri toimijat voivat luoda oman sähköisen hakupalvelun tai esimerkiksi verkkokirjaston.

Tutustu Siirtolaisuusinstituutin aineistoihin Finnassa

Kuva: Parkkarin sisarukset keinulaudalla. Sylvan Lake, Alberta. n. 1910. Varpu Lindströmin kokoelma. Siirtolaisuusinstituutti.