Torsten Carlander-Reuterfeltin arkisto Kansalliskirjastolle

Kansalliskirjasto on saanut lahjoituksena Torsten "Totti" Carlander-Reuterfeltin (1902–2003) arkiston. Kamarineuvos ja insinööri Torsten Carlander muistetaan monipuolisena kulttuuripersoonana, joka toimi Kellokosken Tehtaan toimitusjohtajana aina vuoteen 1963. Carlander kuvasi paljon filmimateriaalia aina 1920-luvulta lähtien mm. ulkomaanmatkoilta ja Kellokosken tehtaan toiminnasta.

Laajasta harrastusvalikoimasta Torsten Carlanderille tärkein oli musiikki. Hän soitti pianoa, selloa ja viulua ja sävelsi noin 40 sävellystä. Hän perusti vuonna 1946 Suomen kamarimusiikkiseuran, jonka kunniajäseneksi kutsuttiin Jean Sibelius. Carlander oli Sibeliuksen ystävä ja toimitti hänelle hunajaa vieraillessaan Ainolassa.

Kansalliskirjaston vastaanottama lahjoitus sisältään monipuolisesti aineistoa Carlanderin elämän varrelta. Kokoelmassa on päiväkirjoja, kirjeenvaihtoa, matkakirjoja, musiikkikirjallisuutta, äänitteitä sekä merkittävä klassisen musiikin nuottikokoelma.

Kokoelma sisältää myös Torsten Carlanderin omien sävellysten alkuperäisversiot sekä äänitteitä Carlanderin ja säveltäjäystävien kotimusiikki-illoista.

Arkisto on hyvin laaja ja se tullaan saattamaan asiakaskäyttöön tulevina vuosina.

Lisätietoja lahjoituksesta:
Tarja Lehtinen