Tiedelehtien sopimusneuvottelut käynnissä – mihin miljoonat käytetään jatkossa?

Uusi FinELibin ajankohtaissivusto tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden seurata mitä suurten tiedelehtisopimusten neuvotteluissa tapahtuu.

Suomalaiset tutkimusorganisaatiot käyttävät vuosittain miljoonia euroja tieteellisten e-lehtien käyttöoikeuksien hankintaan. Tiedelehtipaketeista tehdyt sopimukset kustantajien kanssa ovat tuoneet tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön suuren määrän tiedejulkaisuja, mutta jatkuvasti nousevat kustannukset ajavat tutkimusorganisaatiot ja erityisesti niiden kirjastot ja tietopalvelut ahtaalle. Kirjastot joutuvat yhä useammin rahanpuutteen takia luopumaan aineistotilauksista.

Parhaillaan on käynnissä sopimusneuvotteluja useista suurista e-lehtiaineistoista, esim. Elsevierin, Wiley-Blackwellin ja Taylor & Francisin kanssa. Neuvotteluja käydään keskitetysti FinELib-konsortion kautta. Neuvotteluissa pyritään paitsi pitämään kustannukset kurissa, myös edistämään tutkijoiden mahdollisuuksia avoimeen open access -julkaisemiseen. Tavoitteena on, että tutkijoilla ja opiskelijoilla olisi jatkossakin käytössään mahdollisimman laajasti tarvitsemansa aineistot.

Ajankohtaistietoa ja tietoa neuvotteluiden taustasta

Suppeampi suomenkielinen yhteenveto

Voit seurata FinELibiä myös Twitterissä.

FinELib on suomalaisten yliopistojen, ammattikorkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yleisten kirjastojen muodostama konsortio, jonka tehtävä on turvata ja parantaa elektronisten aineistojen saatavuutta.

Konsortiota palveleva FinELib-toimisto toimii Kansalliskirjastossa.