Signe Branderin ikoniset kuvat saavat värin Twitter-botissa

Kaisaniemen lammikko vuonna 1912. Signe Branderin kuva on väritetty DeOldify-algoritmin avulla. Kuva kuuluu Helsingin kaupunginmuseon kokoelmiin.

Valokuvaaja Signe Brander ikuisti Helsinkiä ja Suomen kartanoita 1900-luvun alussa. Branderin yli 1000 upeaa mustavalkokuvaa on nyt tekoälyn avulla muutettu värillisiksi Väri-Signe -botissa Twitterissä.

Kuvat saavat värin Jason Anticin kehittämän DeOldify-algoritmin avulla. Algoritmia on soveltanut Branderin kuviin Kansalliskirjastossa työskentelevä tietojärjestelmäasiantuntija Osma Suominen. Värikuvien julkaisu tapahtuu vastaamalla toiseen, Signe Branderin kuvia twiittaavaan botiin. Signe Brander -botin kuvat on alun perin ladattu Finnasta.

Aiemmin Suominen on luonut myös Finna Botin, joka hyödyntää Finnasta löytyviä kuva-aarteita.

Kuvien luovan käytön mahdollistaa Finna.fi-hakupalvelun avoin rajapinta ja kuvien avoimet lisenssit. Avoimen rajapinnan avulla kuka tahansa saa yli 16 miljoonan aineiston kuvailutiedon käyttöönsä. Kaikki kuvailutieto on lisensoitu Finnassa avoimella CC0-lisenssillä. Finnassa on myös liki 500 000 avoimesti lisensoitua aineistoa, joita voi hakea Finnan sallitut käyttötavat -hakurajaimen avulla.