Sibeliuksen teokset viululle ja pianolle julkaistu kriittisenä editiona

Sibeliuksen koottujen teosten sarjassa on julkaistu 30. nide, joka sisältää Sibeliuksen opusnumeroidut teokset viululle tai sellolle ja pianolle. Niteen on toimittanut Anna Pulkkis.

Suositun F-duuri-romanssin (op. 78 nro 2) viulustemman käsikirjoitus Kansalliskirjaston kokoelmista. Tämä varhaisempi viulustemma poikkeaa julkaistusta versiosta.

Monet viulusävellyksistä syntyivät 1914–1918, ensimmäisen maailmansodan aikana. Näistä suurin osa julkaistiin vasta 1920-luvulla, ja painoksiin jäi virheitä, jotka harmittivat säveltäjää. Kriittisessä editiossa virheet on oikaistu Sibeliuksen omakätisten käsikirjoitusten pohjalta.

Niteen varhaisin kappale on Romans (1890), jonka nuori viulisti-säveltäjä itse soitti ihailemalleen Topeliukselle. Nide sisältää myös Sibeliuksen viimeiset opusnumeroidut teokset, 1929 valmistuneet viulukappaleiden kokoelmat op. 115 ja 116.

1910-luvun alussa Sibelius teki muutoksia ja korjauksia moniin varhaisiin teoksiinsa. Yksi näistä oli laaja Fantasia (1900) sellolle ja pianolle, joka julkaistiin 1911 nimellä Malinconia.

Malinconia on Sibeliuksen ainoa opusnumeroitu sävellys yksinomaan sellolle ja pianolle. Lisäksi nide sisältää versiot sellolle ja pianolle opuksien 77 ja 78 kappaleista.

Sibeliuksen koottuja teoksia julkaisevat Kansalliskirjasto, Sibelius-Seura ry ja kustannusyhtiö Breitkopf & Härtel (Wiesbaden).

Lisätietoja:

Anna Pulkkis