Sibeliuksen kootuissa teoksissa julkaistu kaksi uutta nidettä

Jean Sibeliuksen koottujen teosten sarjassa on ilmestynyt kaksi uutta nidettä: toinen kuoroteosten nide sekä Historiallisten kuvien kaksi orkesterisarjaa (Scènes historiques I ja II) sisältävä nide. Uudet niteet ovat sarjan 25. ja 26. julkaisu.
Kuva
Foto Roos/ Helsingin kaupunginmuseo, Finna.fi

Kuoroteosten nide sisältää kriittisenä laitoksena säveltäjän kaikki 32 säestyksetöntä mieskuoroteosta. Tunnettujen mieskuorolaulujen lisäksi nide sisältää neljä ennen julkaisematonta Sibeliuksen mieskuorosävellystä, jotka julkaisun myötä ovat nyt kaikkien kuorojen saatavilla. Sibeliuksen omien sävellysten lisäksi nide sisältää Sibeliuksen mieskuorosovituksen Laulun mahti -teoksesta, joka on latvialaisen Jāzeps Vītolsin alkuperäisteos. Niteen on toimittanut musiikin tohtori Sakari Ylivuori.

Sibelius muokkasi Historiallisten kuvien kolmiosaisen ensimmäisen sarjan op. 25 (All'Overtura, Scena ja Festivo) v. 1911 Sanomalehdistön päivien musiikin (1899) osien 2, 5 ja 4 pohjalta. Niinikään kolmiosaisen toisen sarjan op. 66 (Die Jagd, Minnelied ja An der Zugbrücke) hän sävelsi ja muokkasi uudelleen v. 1912. Sarjan alkuperäisestä versiosta ovat säilyneet 1. ja 3. osa, jotka ilmestyvät nyt ensimmäisen kerran painettuna. Historiallisten kuvien kriittisen edition on toimittanut dosentti Kari Kilpeläinen.

Sibeliuksen teosten kriittinen kokonaiseditio perustuu alkuperäislähteiden perusteelliseen tutkimukseen. Sibeliuksen koottuja teoksia julkaisevat Kansalliskirjasto, Sibelius-Seura ry ja kustannusyhtiö Breitkopf & Härtel (Wiesbaden).

Lisätietoja:

Sakari Ylivuori, [email protected]