Sibeliuksen ensimmäiset orkesteriteokset ilmestyivät kriittisenä editiona

Sibeliuksen kootuissa teoksissa on julkaistu nide, joka sisältää Sibeliuksen ensimmäiset orkesteriteokset Alkusoitto E-duuri ja Balettikohtaus. Nide on sarjassa 27. ja sen on toimittanut Tuija Wicklund.

Sibelius sävelsi ensimmäiset orkesterikappaleensa keväällä 1891 Wienissä, jossa hän oli täydentämässä opintojaan. Suunnitellusta sinfoniasta valmistui kaksi osaa, jotka Sibelius lähetti Helsinkiin esitettäviksi nimillä Alkusoitto ja Balettikohtaus. Nämä samaiset teokset olivat ohjelmassa myös syksyllä 1891, kun Sibelius johti orkesteria ensimmäisen kerran.

Teokset jäivät melko pian pois konserttiohjelmistosta ja myös julkaisematta Sibeliuksen elinaikana. Nyt ilmestynyt kriittisen edition nide sisältää teosten lisäksi Sibeliuksen tekemän uuden version Balettikohtauksen lopusta.

Sibeliuksen koottuja teoksia julkaisevat Kansalliskirjasto, Sibelius-Seura ry ja kustannusyhtiö Breitkopf & Härtel (Wiesbaden).

Tuija Wicklund, Kansalliskirjasto / Jean Sibelius Works

tuija.wicklund (at) helsinki.fi