Sibeliuksen Allegro torviseptetille -teoksen käsin kirjoitettu partituuri lahjoitettu Kansalliskirjastolle

Sibelius osallistui teoksellaan Kansanvalistusseuran sävellyskilpailuun vuonna 1899, mutta käytti nimimerkkiä ”–n-l-s”. Sävellyskäsikirjoituksen lahjoitti Kansalliskirjastolle Suomen laulajain ja soittajain liitto Sulasol.
Kuva
Marko Oja

Lahjoitetun käsikirjoituksen yhteydessä on mukana sävellyskilpailun nimimerkkikuori, joka paljastaa teoksen säveltäjän olevan Jean Sibelius. Kilpailun tuomaristo, johon kuuluivat Richard Faltin, Adolf Leander ja Ernst Schnéevoigt, ei päätynyt palkitsemaan Sibeliuksen teosta ja kantaesitystäkin sävellys sai odottaa lähes 90 vuotta.

Sävellyksessä aineksia kansanlauluista

Vuonna 1899 Jyväskylän laulu- ja soittojuhlan yhteydessä järjestettyyn Kansanvalistusseuran sävellyskilpailuun etsittiin kansanlauluaiheisia teoksia torviseitsikolle. Sibeliuksen Allegrossa onkin useampi kansanlaulumelodia, jotka muodostavat teoksen eri taitteet. Sibelius hyödynsi teoksessaan muun muassa Emil Sivorin keräämiä ja toimittamia kansanlauluja, jotka oli julkaistu muutama vuosi aiemmin Mäntyharjun kansanlauluja -kirjassa. Teoksen käsikirjoituksen yhteydessä ovat myös sen stemmamateriaalit, jotka eivät tosin ole Sibeliuksen käsialaa.

Lisänä myös surunvalittelukirje Heikki Klemetin leskelle

Allegron käsikirjoitusaineiston lisäksi Kansalliskirjasto sai Sulasolin lahjoituksessa Jean Sibeliuksen suruvalittelukirjeen Armi Klemetille hänen puolisonsa Heikki Klemetin kuoleman johdosta. Kirje on päivätty 28.8.1953 eli kaksi päivää Klemetin kuoleman jälkeen.

”Nerokkaan Heikki Klemetin muisto tulee aina elämään. Teidän Jean Sibelius.”

Täydentää Sulasolin arkistoa

Lahjoitettu aineisto liitetään Kansalliskirjastossa olevaan Sulasolin arkistoon. Vuonna 1922 perustetun Sulasolin arkisto on lahjoitettu kirjastolle vuonna 1994 ja se sisältää yhdistyksen toimintaan liittyvien asiakirjojen lisäksi aineistoa muusikko ja kuoronjohtaja Heikki Klemetiltä. Arkisto sisältää myös paljon sävellyskäsikirjoituksia.

Arkistoluettelo 309: Sulasol

Arkistoluettelo 807: Sulasolin sävellyskäsikirjoitusluettelo