Salpausselän kisojen aineistot täydentyivät

Salpausselän kisat 1966. Lahden kaupunginmuseo, CC BY-ND 4.0

Talviurheilun historiasta kiinnostuneille on tarjolla Finnassa runsaasti Salpausselän kisoihin ja Lahden MM-kisoihin liittyvää aineistoa. Uutena aineistona löytyy nyt lähes 500 Salpausselän kisojen ja Lahden MM-kisojen kisaleimakuorta ja -korttia 1930-luvulta nykypäivään.

Aineistot ovat tuoneet Finnaan Lahden kaupunginmuseo ja Hiihtomuseo, joiden pääkeruukohteita on Salpausselän kisojen kulttuuriperintö. Talviurheilukokoelmaan on talletettu muun muassa esineitä, valokuvia, postikortteja ja kisaleimakuoria. Nyt Finnaan tuodut leimakuoret ja -kortit kertovat kisahistoriaa ja välittävät tunnelmia Suomen talvisesta kisapääkaupungista Lahdesta.

Salpausselän kisojen erikoisleimaperinne on alkanut vuonna 1935. Posti myöntää edelleen vuosittain kisoille uuden kisaleiman. Postimerkkeilijät voivat kerätä näitä erikoisleimoja kuten postimerkkejäkin. Lahden postimerkkikerho pitää Salpausselän kisojen postiperinnettä edelleen yllä kisoissa.

Salpausselän kisat (Salpausselän hiihdot) on järjestetty Lahdessa vuodesta 1923 lähtien ja kisat jatkuvat edelleen vuosittain hiihdon maailmancupkilpailuna yleensä maaliskuun alussa Lahden hiihtostadionilla. Ensi talvena poikkeuksellisesti jo 8.-10.2.2019.  Pohjoismaisten lajien hiihdon maailmanmestaruuskilpailut on järjestetty Lahdessa vuosina 1926, 1938, 1958, 1978, 1989, 2001 ja 2017.

Selaa kisaleimojen uutta kokoelmaa Finnassa