Postin pitkä historia aukeaa Finnaan

Postimuseon laajojen kokoelmien avaaminen Finna.fi:ssä tuo postin ja viestinnän historian kaikkien kiinnostuneiden ulottuville. Kokoelmaan kuuluu valokuvia ja karttoja, ja esinekokoelmista mukana on postinkantajien varusteita pistooleista postitorviin.

Vanhimmat esineistä ovat 1700-luvulta ja 1800-luvun alusta. Postimuseon valokuvat esittelevät postinkuljetusta erilaisilla ajoneuvoilla, ja postikartat kertovat postinkuljetuslinjojen kehittymisestä.

Postimuseon kokoelmapäällikkö Pirjo Mattila kertoo, että aineistojen digitointiin on panostettu kuluvana vuonna paljon. Aineistot karttuvat Finnassa jatkuvasti.

– Aineistojen avaaminen Finnaan on jo useamman vuoden ajan ollut yksi kokoelmatyön tärkeimmistä tavoitteista. Postin pitkä historia on arvokasta, kansallista kulttuuriperintöä, joka on näin entistä helpommin tutkijoiden, opetuksen ja kansalaisten saatavilla.

Postimuseon Finnassa olevia aineistoja saa käyttää vapaasti koulutuksessa, tutkimuksessa ja yksityisessä käytössä. Kuvat ovat verkkoympäristöön soveltuvia pieniresoluutiokuvia, ja painolaatuisia versioita voi tilata Postimuseosta.

Kokoelmia voi tutkia hakusanojen ja haun rajausten avulla. Kirjautumalla Finnaan voit luoda laajasta materiaalista omia suosikkilistoja ja jakaa niitä muille.

Tutustu Postimuseon aineistoihin Finnassa.

Kuvassa postimerkkien myyntiautomaatti vuodelta 1959.