Piipun juurella -museoiden mittavat aineistot mukaan Finnaan

Forssan museon, Rauman merimuseon, Valkeakosken museoiden ja Varkauden museoiden uusi verkkomuseo avautuu yleisölle perjantaina 9.10.2020 osoitteessa piipunjuurella.finna.fi. Piipun juurella -museoiden aineistot ovat käytettävissä myös Finna.fi:n kautta.

Piipun juurella -museoiden hallussa on merkittävä määrä Suomen teollisuusperintöaineistoa, joka kertoo tarinoita ihmisistä, yhteisöistä, tehdastyöstä ja vapaa-ajasta. Tarinoita piipun juurelta -palvelussa on julkaisuhetkellä noin 67 000 valokuvaa, museoesinettä ja taideteosta. Kokoelmaan kuuluvat mm. Forssan museoiden mittavat painetun tekstiilin kokoelmat ja Rauman merimuseon merimiesten elämästä kertovat matkamuistot, valokuvat ja kirjeet. Digitoitu kokoelma karttuu ja tarkentuu jatkuvasti.

Tietokannan kuvia ja tietoja saa käyttää vapaasti koulutuksessa, tutkimuksessa ja yksityisessä käytössä. Verkossa saatavilla olevat kuvat ovat pienresoluutiokuvia. Voit tilata painokelpoisen kuvan tai antaa kuvakohtaisia lisätietoja suoraan kuvakohtaisella Ota yhteyttä -lomakkeella.

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistot yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti. Lisäksi Finna kehittää yhdessä asiakasorganisaatioidensa kanssa ilmaista alustaa, jolla eri toimijat voivat luoda oman sähköisen hakupalvelun tai esimerkiksi verkkokirjaston.