Päivi Setälän arkisto tutkijoiden käyttöön

Helmikuussa 2019 Kansalliskirjastolle luovutettu Päivi Setälän arkisto on järjestetty. Setälä toimi Helsingin yliopiston historian professorina, Suomen Rooman-instituutin johtajana (1994-1997), Helsingin yliopiston 350-vuotisjuhlien liittyen pääsunnittelijana ja oli mukana tuomassa naistutkimusta Suomeen auttamalla perustamaan Helsingin yliopistoon Kristiina-instituutin vuonna 1991.

Arkisto sisältää myös laajan kokoelman lehtileikkeitä.

Kuva
Marko Oja / Kansalliskirjasto

Monipuolisen kulttuurialan järjestötoiminnan ohella Setälä tuli kirjoittajana laajemmin tunnetuksi yleistajuisen naishistoriatrilogian kautta, johon kuuluvat hänen teoksensa Antiikin nainen, Keskiajan nainen ja Renessanssin nainen.

Setälän arkisto kattaa melkein koko hänen elämänsä, mutta eniten tutkimusmahdollisuuksia arkisto tarjoaa Setälän akateemiseen toimintaan liittyen. Arkiston monipuoliset tutkimusmahdollisuudet liittyvät ennen kaikkea naistutkimukseen, Villa Lanten toimintaan ja Setälän moniin näkemyksiin Euroopasta ja naishistoriasta muualla julkaisemattomien esitelmien kautta. Materiaalit valottavat myös Setälän kirjoitusprosessia runsaiden käsikirjoitusten ja muistiinpanojen kautta.

Arkisto dokumentoi Setälän laajan verkoston muun muassa kirjeenvaihdon ja onnittelujen kautta liittyen professoripromootioihin ja merkkipäiviin. Setälää pidetäänkin onnistuneena Villa Lanten profiilin nostamisessa oman verkostoitumisensa kautta, mutta arkisto sisältää materiaaleja myös instituutin akateemiseen toimintaan ja Setälän omiin hankkeisiin liittyen. Naistutkimuksen osalta arkisto sisältää Setälän puhekäsikirjoituksia liittyen erityisesti naisten asemaan ja suomalaisten naisten historiaan, josta Setälä ei virallisesti kirjoittanut laajasti. Toinen suosittu aihe Setälän puheissa on eurooppalaisuuden ja kulttuurin tärkeys.

Setälä vaikutti jäsenenä muun muassa Suomen Akatemian humanistisessa toimikunnassa ja Suomen Kulttuurirahaston hallituksessa sekä toimi Suomen Historiallisen Seuran esimiehenä vuonna 1992, jossa hän auttoi perustamaan Kansallisbiografian. Arkisto sisältää runsaasti näihin ja monien muiden järjestöjen liittyviä asiakirjoja, joissa Setälä useimmiten toimi johtavassa asemassa.

Setälä kirjoitti kolumneja säännöllisesti muun muassa Helsingin Sanomiin ja Suomen Kuvalehteen. Hän keräsi mittavasti julkaistuja mielipide- ja tieteellisiä tekstejään sekä lehtileikkeitä omien kirjojensa arvosteluista. Tuotteliaan professorin artikkeleista ei ole koottu virallista bibliografiaa.

Arkistoaineisto on käytettävissä Kansalliskirjaston Erikoislukusalissa. Aineiston voi tilata sähköpostitse [email protected]-sähköpostiosoitteesta tai täyttämällä tilauslomake paikan päällä. Saara Asikaisen laatima luettelo arkiston sisällöstä on nähtävillä Erikoislukusalissa.

Lisätietoja:

Jouni Ahmajärvi