Osallistu Wiki Loves Monuments -valokuvauskilpailuun

Vanha kuva: Punakaartilaisia Suomenlinnan Susisaaressa vankileirillä numero 10 vuonna 1918. Akseli Gallen-Kallelan valokuvakokoelma / Gallen-Kallelan museo. PD.
Uusi kuva: Kimmo Virtanen, 2018. CC BY 4.0
Kuvakooste: Susanna Ånäs, 2018. CC BY 4.0

Kansainvälinen Wiki Loves Monuments -valokuvauskilpailu alkaa 1. syyskuuta. Kilpailussa kuvataan suojeltuja rakennuksia, kansallisesti merkittäviä rakennettuja ympäristöjä, maailmanperintökohteita ja arkeologisia kohteita. Kilpailu pitää hallussaan Guinnessin maailman suurimman valokuvauskilpailun maailmanennätystä vuodelta 2011. Wikimedia Suomi ry ja Museovirasto järjestävät kilpailun Suomessa nyt toista kertaa. Tutustu kilpailuun http://wlm.wikimedia.fi/.

Tämän vuoden kotimaiseen kilpailuun voi osallistua myös jälleenvalokuvaamalla Finnasta löytyviä historiallisia valokuvia niiden tapahtumapaikoilla. Kilpailusarjan erityisteemana ovat vuonna 1918 kuvatut kuvat. Vanhoista ja uusista kuvista muodostuu ennen ja nyt -kuvapareja samalla kun kuvauspaikoista muodostuu muistopaikkoja kartalle.

Etsi ja kuvaa

Ajapaik-kännykkäsovelluksella

1. Lataa puhelimeesi Ajapaik-kännykkäsovellus Androidille Play-kaupasta.

2. Mene ulos ja etsi kuvauskohdetta Ajapaikin avulla. Ajapaik hakee Finnasta lähettyvillä kuvattuja vanhoja valokuvia. Voit rajoittaa haun myös pelkästään vuonna 1918 kuvattuihin kuviin.

3. Kuvaa valokuva Ajapaikilla ja tallenna. Kuva tallennetaan Ajapaikiin ja se tallentuu myös oman puhelimesi muistiin.

Ilman Ajapaik-sovellusta

Jos et käytä Ajapaik-sovellusta, voit etsiä kuvia suoraan Finnasta.

Lataa uusi ja vanha kuva kilpailuun

Lataa kuvaamasi kuva ja linkki alkuperäiseen valokuvaan kilpailulomakkeella syyskuun aikana. Osallistuminen vaatii kirjautumisen Wikimedia Commonsiin. Jos sinulla ei ole käyttäjätunnusta, onnistuu sen tekeminen latauksen yhteydessä.

Kilpailu on osa meneillään olevaa Kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta.