Muutoksia Pohjoissalin palveluissa ja mikrofilmien varaamisessa

pohjoissali ja mikrofilmien lukulaitteita

Pohjoissalin palvelut 1.9.2021 alkaen

Pohjoissali on Kansalliskirjaston lukusali, jossa voi lukea mikrofilmejä mikrofilmilukulaitteilla ja käyttää digitoituja aineistoja vapaakappaletyöasemilla.

Pohjoissalissa saa 1.9.2021 alkaen neuvontaa maanantaista perjantaihin:

• klo 10–12 Rotundan neuvonnasta kutsutaan päivystäjä pyydettäessä
  • klo 13–15 Pohjoissalissa on päivystäjä paikalla

Jos et ole ennen käyttänyt mikrofilmilukulaitteita, kehotamme sinua tulemaan ensikäynnille klo 1315 välisenä aikana.

Pohjoissali on auki kirjaston aukioloaikojen mukaisesti klo 9–18, ja neuvonta-aikojen ulkopuolella salia voi käyttää omatoimisesti.

Toistaiseksi vain osa asiakaspaikoista ja laitteista on käytössä koronarajoitusten vuoksi. Lisätietoja kirjaston käytöstä ja suojatoimista syksyllä löydät täältä.

Mikrofilmilukulaitteen voi varata käyttöönsä enintään kolmeksi tunniksi päivässä. Varauksen voi tehdä Pohjoissalissa tai sähköpostitse: [email protected]

Mikrofilmien varaaminen siirtyi hakupalveluun

Varaston mikrofilmejä voi nyt tilata suoraan hakupalvelustamme kansalliskirjasto.finna.fi. Tarvitset varaamiseen kansalliskirjastokortin ja PIN-koodin.

Toimitamme saliin korkeintaan 32 mikrofilmirullaa kerralla

Lainassa olevat mikrofilmit näkyvät vastaisuudessa myös lainatiedoissa. Voit uusia niitä itse, ja muista myös palauttaa filmit joita et enää tarvitse.

Varaus hakupalvelun kautta koskee suurinta osaa varaston mikrofimeistä. Jos haluamasi mikrofilmiaineisto ei ole hakupalvelun kautta varattavissa, filmit tilataan joko e-lomakkeella tai kirjastossa tilauslapuilla.

Pohjoissalissa valmiiksi olevan käsifilmistön aineistoja käytetään edelleen ilman varauksia.

Lisätietoja Pohjoissalin palveluista ja mikrofilmien varaamisesta voit kysyä sähköpostitse: [email protected]