Minna Canth, tasa-arvo ja kirjastot

Minna Canthin, tasa-arvon ja kirjaston päivä 19.3.

Kuvat: vas. Svenska litteratursällskapet i Finland, CC BY 4.0; oik. Hän on Sysmästä -teoksen kansikuva, Public Domain

Vuoden 2019 maaliskuussa kirjailija Minna Canthin (1844–1897) syntymän 175-vuotisjuhlinta oli ylimillään. Minna Canthia muistettiin muun muassa teatteriesityksin, konsertein, elokuvin sekä  aikuisten ja lasten kirjoin. Yksi näkökohta juhlavuoteen oli: Mitä Minna tekisi? Mitä Minna tekisi pakolaiskriisin, monenlaisen epätasa-arvon – ja nyt koronaviruksen valtaamassa maailmassa?

Ainakaan hän ei istuisi toimettomana, vaan viestittäisi kanssaihmisilleen esimerkiksi näin: ”Ei ole mikään niin suuresta merkityksestä kuin hyvä terveys, vaikka sen huomaa vasta silloin kun  se puuttuu.”

Vaikkemme pääse nyt kirjastoihin paikan päälle lukemaan Minna Canthin teoksia, voimme tutustua niiden digitoituihin versioihin suoraan kotisohvalta. Doria-palvelustamme hänen teoksiaan löytyy runsaasti:

Voimme myös muistaa tarmokasta tasa-arvon puolesta taistelijaa katsomalla vaikkapa juhlavuoden pääjuhlan taltionnin 18.3.2019 Kansallisteatterissa. Se löytyy Minna Canthin seuran julkaisemalta sivustolta: https://minnacanthinseurassa.com/ Sivustolta voi myös lukea Minna Canthin palkinnon saaneiden Irja Askolan ja Kaarina Hazardin ajatuksia herättävät puheet.

Hyvää Minna Canthin, tasa-arvon ja kirjaston päivää!