Ministeriöiden julkaisut löytyvät jatkossa Finnasta

Ministeriöiden julkaisut ja raportit ovat jatkossa entistä helpommin löydettävissä. Valton eli valtioneuvoston julkaisuarkiston Finnaan avautuva aineisto sisältää valtiollisen päätöksenteon tukena käytettäviä selvityksiä mm. työelämästä, aluekehityksestä ja sosiaalipolitikasta.

Valton aineistot ovat olleet saatavilla verkossa aiemminkin, mutta Finna tuo parannuksen niiden löydettävyyteen.

"Finnan käyttäjämäärien ja tunnettuuden ansiosta aineistojemme näkyvyys paranee huomattavasti. Aiemmin julkaisujen löydettävyys esimerkiksi Googlen kautta on ollut heikkoa, mikäli julkaisun nimi ja tekijä eivät ole olleet tarkasti tiedossa. Finnasta aineistot löytyvät helpommin", valtioneuvoston kanslian tietopalvelusuunnittelija Mari Myllyharju kertoo.

Valton aineisto sisältää ministeriöiden julkaisusarjoissa ilmestyvät julkaisut alkaen vuoden 2016 alusta, joitakin tätä vanhempia julkaisuja sekä jatkossa virastojen julkaisuja.

Valton viime vuoden luetuimpien julkaisujen aiheet kertovat aineiston monipuolisuudesta. Eniten avauksia saivat nykyinen hallitusohjelma, ohje lapsen elatusavun suuruuden arvioimiseksi sekä talouspolitiikkaa koronakriisissä käsitellyt raportti. Myös muut koronakriisiin liittyvät julkaisut kiinnostivat lukijoita.

"Aineistojen tuominen Finnaan helpottaa esimerkiksi yliopisto- ja korkeakoulukirjastojen kokoelmatyötä. Aineistoihin liittyviä asioita saatetaan kysyä myös yleisistä kirjastoista, joten niiden löytyminen Finnasta auttaa niin kirjastoja kuin omatoimisia tiedonhakijoita", Mari Myllyharju toteaa.

Tutustu Valton aineistoihin Finnassa