Metsäkulttuuri sai uuden kodin Finnasta

Kantapuu-museoiden laaja, metsän ja ihmisen vuorovaikutuksesta kertova kulttuuriperintöaineisto löytyy nyt uudesta osoitteesta. Kantapuu.finna.fi tekee Suomen Metsämuseo Luston, Lapin metsämuseon, Pielisen museon, Nurmeksen museon, Verlan tehdasmuseon, Ilomantsin museosäätiön, Suomen Metsästysmuseon ja jatkossa myös Suomen Kalastusmuseoyhdistyksen kokoelmiin tutustumisesta entistä helpompaa.

Kantapuu-museoiden ainutlaatuisen laaja aineisto koostuu mm. valokuvista, esineistä ja muusta kulttuurihistoriallisesta aineistosta. Uutta aineistoa lisätään sivustolle jatkuvasti digitointityön edistyessä.

Uuden kantapuu.finna.fi-osoitteesta löytyvän palvelun lisäksi aineistoihin voi edelleen tutustua myös Finna.fi:ssä, josta ne ovat olleet löydettävissä jo pidempään. Kantapuu-museoiden aineistot kuuluvat Finna.fi:n suosituimpiin kokoelmiin.

- Suosittelen sivustoon tutustumista kaikille metsästä ja luonnosta kiinnostuneille.  Aineistot kertovat muun muassa metsän virkistyskäytöstä, metsiin liittyvistä elinkeinoista, metsästyksestä ja metsän omistamisesta, joten teemat läpäisevät koko yhteiskunnan. Aikaulottuvuus on pitkä, ja esimerkiksi metsätalouteen liittyvää aineistoa on 1800-luvun savotta-ajasta ja tukinuitosta nykypäivään, kertoo Leena Paaskoski, Luston kehittämisjohtaja.

Uuden sivuston avaamisen myötä Kantapuu-museot siirtyivät uuteen kokoelmahallintajärjestelmään. Samalla Kantapuun julkinen kokoelmaselain liitettiin osaksi Finna-hakupalvelua.

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistot yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti. Lisäksi Finna kehittää yhdessä asiakasorganisaatioidensa kanssa ilmaista alustaa, jolla eri toimijat voivat luoda oman sähköisen hakupalvelun tai esimerkiksi verkkokirjaston.

Kuva: Pentti Väänänen / Pentti Väänäsen kokoelma, Lusto.