Matti Klingen arkisto Kansalliskirjastoon

Kuva
Siltala

Professori Matti Klingen arkisto on lahjoitettu Kansalliskirjaston käsikirjoituskokoelmiin. Arkistolahjoituksia on tehty jo useampana vuonna, ja aineisto käsittää kokonaisuudessaan noin 15 hm - vajaat 200 koteloa - käsikirjoitusaineistoja. Lahjoitukseen sisältyy mm. Klingen teosten käsikirjoituksia, julkaistuja teoksia ja niiden arvosteluja ja kustannussopimuksia sekä laaja kirjeenvaihto alkaen 1960-luvun alusta. Arkistossa on myös päiväkirjoja alkaen vuodesta 1988 sekä Klingen toimintaa esimerkiksi Ritarikuntien hallituksessa sekä Arvonimilautakunnassa kuvaavia asiakirjoja.

Klingen päiväkirjasarjan 19. osa Paššan epäsuosio julkistettiin Kansalliskirjastossa torstaina 14.9.

Matti Klinge (s. 1936) on Suomen tunnetuimpia historiantutkijoita ja kulttuurikeskustelijoita. Hänen laajaan tuotantoonsa kuuluu muun muassa vuonna 1999 alkanut päiväkirjasarja. Klinge toimi Helsingin yliopiston historian professorina vuosina 1975–2001.

Lisätietoja:
Jouni Ahmajärvi