Lastenkirjat ympäri maailman heräävät henkiin Kansalliskirjaston Brummeriana-näyttelyssä

Kansalliskirjastossa avautuu perjantaina 4.11. Brummeriana-lastenkirjakokoelmaa esittelevä näyttely. Ainutlaatuisen kokoelman aineisto on koottu eri vuosisadoilta ja eri maista. Kokoelmaan kuuluu kirjojen lisäksi myös lehtiä, opetustauluja, julisteita ja pelejä.

J–J.–E. Roy, (Just-Jean-Etienne Roy): Histoire de Florence. Tours, 1855.

Näyttelyn koonneet lastenkirjallisuuden tutkijat ja asiantuntijat esittelevät lastenkirjoja eri näkökulmista kuten kuvituksen, vaikuttamisen, arvojen, muodon ja tyyppien kautta. Esille nousee sekä harvinaisuuksia että tutumpia julkaisuja eri puolilta maailmaa.

Näyttely antaa monipuolisen kuvan lasten käyttöön laaditusta kirjallisuudesta ja sen historiasta aina 1500-luvulta alkaen. Varhaisimmat lapsille suunnatut kirjat olivat tietokirjallisuutta, kuten aapisia, oppikirjoja tai uskonnollisia hartauskirjoja. Vasta 1800-luvulla alettiin tehdä kirjoja, jollaiset miellämme tänä päivänä lastenkirjoiksi.

Brummerianan tarina - pelastetut lastenkirjat

Kansalliskirjaston lasten- ja nuortenkirjojen erityiskokoelma Brummeriana on syntynyt lääketieteen tohtori Markus Brummer-Korvenkontion (s. 1931) vuosikymmeniä jatkuneen intohimoisen keräilyn tuloksena. Brummer-Korvenkontion työvuosina kyse oli kaiken vapaa-ajan nielevästä harrastuksesta ja myöhemmin eläkepäivinä siitä tuli kokopäivätyö. Brummeriana-kokoelmaan kuuluu noin 22 000 teosta.

Lasten- ja nuortenkirjoja on luettu kerta toisensa jälkeen. Ne ovat siirtyneet lukijalta toiselle, isommalta pienemmälle, vanhemmalta nuoremmalle, on sitten kyse oppikirjoista, saduista, kertomuksista, kuvakirjoista tai seikkailukirjoista. Ajan mittaan kirjat ovat tuhriutuneet, menneet rikki ja lopulta heitetty pois.

Markus Brummer-Korvenkontio halusi pelastaa lasten- ja nuortenkirjoja katoamiselta. Hän halusi, että ne jäävät kertomaan eri aikakausien kulttuurisista piirteistä: mitä ja miten lapsille ja nuorille on opetettu, millä heitä on ilahdutettu ja huvitettu. Kokoelma havainnollistaa, miten opettavaisen rinnalle on tullut satujen ja fantasian maailma ja miten kirjasta on tullut myös yksi kuvataiteen foorumeista.

Lastenkulttuuri esillä Kansalliskirjastossa
Lastenkulttuuri on loppuvuoden voimakkaasti esillä Kansalliskirjaston tiloissa. Brummerianan lisäksi kirjastossa on juuri avattu Yleisradion lastenohjelmien vuosikymmeniin sukeltava näyttely Markus-sedästä Binna-Bánnaan sekä lastenmusiikin vuosikymmeniä esittelevä Popsi popsi porkkanaa.

Brummerianan lehdistökuvat Flickr-kuvapalvelussa:

*****************************************