Lappeenrannan museot Kansalliskirjaston vuoden asiakas 2018

Kuva: Leikki-ikäinen Juha Lankinen potkukelkkailemassa Viipurissa 1942. Jalmari Lankinen, Lappeenrannan museot, CC BY-NC-ND 4.0

Kansalliskirjaston Vuoden Asiakas -palkinnon on tänä vuonna saanut Lappeenrannan museot. Museot ovat olleet vuodesta 2015 lähtien mukana Kansalliskirjaston kehittämässä Finna-hakupalvelussa. Kuluneena syksynä Lappeenrannan museot toivat Finnaan 1000 ennen näkemätöntä valokuvaa vanhasta Viipurista. Kokoelmaan sisältyi muun muassa harvinaisia värivalokuvia pommitetusta kaupungista.

Kansalliskirjasto edistää aineistojen avointa julkaisemista tarjoamalla alustan muistiorganisaatioille Finna-palvelun kautta.

- Lappeenrannan museoiden kuvat vanhasta Viipurista on ainutlaatuinen ja arvokas aineisto. Kuvat kiinnostivat suurta yleisöä ja toivat Finna.fi-palveluun tuhansia uusia kävijöitä Suomesta ja Venäjältä. Viipuri oli aikanaan tunnettu kulttuurikaupunki ja useilla eri alojen taiteilijoilla on juurensa Viipurissa. On hienoa saada käyttäjiä kiinnostavia aineistoja Finnaan ja näin lisätä palvelun käyttöä ja tunnettuutta, kertoo Kansalliskirjaston palvelujohtaja Kristiina Hormia-Poutanen palkinnon perusteluista.

Aineisto kiinnostaa myös nykyviipurilaisia

Aineisto sisältää kaikkiaan 1000 digitoitua valokuvaa intendentti Juha Lankisen (1937–2015) kokoelmasta. Nyt julkaistut kuvat ovat pääasiassa Juha Lankisen isän, arkkitehti Jalmari Lankisen (1894–1970) ottamia valokuvia Viipurista ja Etelä-Karjalasta 1920–60-luvuilta.

- Lankisen laaja Viipurin, Etelä-Karjalan ja kannaksen alueen valokuva-aineisto sisältää uniikkeja aineistoja alueen historiasta, rakennetusta ympäristöstä ja sen kerroksellisuudesta. Näissä kuvissa elää nyt jo suurelta osalta mennyt maailma. Viipuriin ja Kannakseen liittyvänä Lankisen kokoelmajulkaisulla on ollut selvästi erityistä valtakunnallista kiinnostavuutta ja se on merkityksellistä aineistoa myös alueen uusille asukkaille, kuten nykyviipurilaisille, kertoo aineistosta ja sen merkityksestä museotoimenjohtaja Leena Räty Lappeenrannan museoista.

- Aineisto tarjoaa myös yleisempää kuvaa Lankisten arkielämästä 1930-luvun Viipurissa ja heidän kesäpaikassaan Antreassa. Se auttaa myös ymmärtämään sota-ajan aiheuttamaa dramaattista muutosta yhden perheen näkökulmasta, kuten evakkotietä, paluuta tuhoutuneeseen kaupunkiin ja lopullista lähtöä Viipurista, Räty jatkaa.

Kokoelmatyölle näkyvyyttä

Lappeenrannan museoilla on Finna-palvelussa oma hakusivustonsa, joka on luotu Kansalliskirjaston kehittämän hallintaliittymäpalvelun avulla. Lisäksi museoiden aineistot näkyvät kansallisessa Finna.fi-hakupalvelussa.

Finna-palvelu on Rädyn mukaan avannut Lappeenrannan museoiden kokoelmia näkyväksi ja saavutettavaksi helposti hakuportaalin kautta kaikille kansalaisille.

- Sen avoin tietoväylä on tuonut kokoelmille tunnettavuutta ja merkitystä, ja usein näkymättömäksi jäävä kokoelmatyö saa enemmän painoarvoa ja merkitystä, Räty kertoo.

Finna.fi on Suomen laajin verkkokirjasto ja merkittävä digitaalisen kulttuuriperinnön hakupalvelu Suomessa. Finna.fi kokoaa kaikkien mukana olevien 333 arkiston, museon ja kirjaston aineistot samaan hakuun. Käytössä on lisäksi yli 90 organisaatioiden omaa hakusivustoa. Finna perustuu avoimeen lähdekoodiin ja sen aineistot ovat hyödynnettävissä myös avoimen rajapinnan kautta. Kansalliskirjasto ylläpitää ja kehittää Finnaa yhteistyössä mukana olevien organisaatioiden kanssa.

Juha Lankisen kokoelma Finnassa

Lue lisää kokoelmasta

Lappeenrannan museoiden Finna-sivusto

Lisätietoja:
palvelujohtaja Kristiina Hormia-Poutanen, Kansalliskirjasto, puh. +358 50 5523 056, kristiina.hormia(at)helsinki.f