Kouvolan Poikilo-museoiden valokuva- ja esinekokoelmat esiin Finnassa

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kouvolan maalaiskunnan perustamisesta. Juhlavuoden kunniaksi Poikilo-museot avaa kokoelmiaan Finna.fi:ssä, jonka lisäksi julkaistaan myös Poikilo-museoiden oma Finna-näkymä.

Julkaistussa valokuva-aineistossa on yhteensä noin 1000 kuvaa Kouvolasta, Kuusankoskelta ja Valkealasta.

”Kuvien avulla pääsee aikamatkalle menneeseen ja näkee, miten kaupunkikuva on muuttunut aikojen saatossa. On hienoa, että vihdoin pääsemme vastaamaan asiakkaiden toiveisiin julkaista kuvia vapaasti verkossa nähtäville”, iloitsee amanuenssi Olli Rojo Poikilo-museoista.

Esinekokoelmasta julkaistaan yli 400 esineen otos, jossa suurin osa on urheiluun liittyvää esineistöä. Esineet ovat fyysisesti esillä vain erityistilanteissa, esimerkiksi näyttelyissä. Finnan avulla niihin pääsee tutustumaan helposti ja koska vain.

Poikilo-museoiden Finnassa olevat kuvat ja kuvien yhteydessä olevat tiedot ovat vapaasti käytettävissä. Kuvat on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä (CC BY 4.0) Käytön yhteydessä on aina mainittava julkaisija eli Poikilo-museot sekä kuvaajan nimi, jos se on tiedossa.

Poikilo-museoiden Finna-näkymässä voi kaupunginmuseon valokuvien ja esineiden lisäksi tutustua myös jo aiemmin Finnassa julkaistuihin Kouvolan taidemuseon aineistoihin. Lisää Poikilon-museoiden aineistoja julkaistaan Finnassa myöhemmin keväällä. Luvassa on mm. Kouvolan Teatteriin liittyviä kuvia.

Poikilo-museoiden Finna-näkymä

Kuvassa näkymä Kouvolan kauppatorin ylälaidalta, josta vanhoja liikerakennuksia on purettu Kouvolan uuden arkkitehtuurin tieltä. Kuvaaja: Eero Suikki, 1967. Kouvolan kaupunginmuseo.