Koronavuosi kasvatti kulttuurin ja tieteen kulutusta verkossa

Finna.fi-tiedonhakupalvelussa vierailtiin viime vuonna ennätykselliset 2,9 miljoonaa kertaa. Käyntimäärät kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 16 prosenttia. Finna.fi-palvelun avulla kävijät pääsevät nauttimaan virtuaalisesti liki 400 kirjaston, museon ja arkiston aarteista.

”Kulttuurilaitosten ja kirjastojen sulkeutuminen näkyi käyttötilastoissamme selvästi. Kulttuurielämyksiä ja tietoa haettiin Finna.fi-palvelusta, kun fyysisten aineistojen äärelle ei päässyt niin helposti”, arvioi kehittämispäällikkö Erkki Tolonen Kansalliskirjastosta. ”Aineistojemme verkkokäytön kasvu korona-aikana kertoo nähdäkseni myös siitä, kuinka suuri merkitys kulttuurilla on ihmisten hyvinvoinnille ja jaksamiselle”, Tolonen jatkaa.

Koronan ohella palvelun suosiota lisäsivät uudet digitaaliset aineistot. ”Monet museot ja arkistot toivat uusia kiinnostavia kokoelmia verkkoon. Esimerkiksi Museovirasto avasi vapaaseen käyttöön yli 200 000 painolaatuista kuvaa”, kertoo Tolonen.

Helposti saatavilla olevat digitaaliset aineistot olivat poikkeusoloissa tärkeitä opettajille, opiskelijoille ja tutkijoille. “Olikin hienoa, että Finna.fi:n tarjonta täydentyi loppuvuodesta avoimilla oppimateriaaleilla. Myös avointen tutkimusjulkaisujen määrä kasvoi, kun uusia julkaisuarkistoaineistoja tuotiin Finnan kautta saataville.”

Vanhoja valokuvia katsottiin liki neljä miljoonaa kertaa

Finna.fi-palvelun suosituin aineisto olivat aiempien vuosien tapaan kuvat, joita selattiin 3,9 miljoonaa kertaa. Myös kirjallisuus kiinnosti, ja kirjojen tietoja katsottiin 1,2 miljoonaa kertaa. Haetuimpien aineistojen joukkoon kuuluivat myös artikkelit, arkistoaineistot sekä elokuvat.

Kiinnostus historiaan sekä tiedon etsintä harrastuksiin liittyen näkyvät käytetyissä hakusanoissa. Suosituimpien hakusanojen joukkoon kuuluivat Helsinki-Vantaan lentokentän tunnus (EFHK), Helsingin olympialaiset sekä Turun Museokeskuksen julkaisemat Johannes Schalinin (1881-1906) valokuvat.

Tiedon etsinnässä pääsee helposti alkuun Finna.fi:n etusivulta

TOP 10 Finna.fi:n suosituimpien aineistojen tarjoajat 2020:

1. Museovirasto
2. Helsingin kaupunginmuseo
3. Kansalliskirjasto
4. Kansallisarkisto
5. Lusto – Suomen Metsämuseo
6. Museokeskus Vapriikki
7. Suomen kansallismuseo
8. Etelä-Karjalan museo
9. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
10. Turun Museokeskus

Lisätietoja:
kehittämispäällikkö Erkki Tolonen, Kansalliskirjasto, puh. 050 576 2869, erkki.tolonen(at)helsinki.fi

Kuva: Nuijamaan kansakoulun oppilaita hiihtolomalla 1900-luvun alussa. Museoviraston aineistoja selattiin Finna.fi-hakupalvelussa eniten vuonna 2020. Museovirasto, Historian kuvakokoelma. Lisenssi: CC BY 4.0.