Kirjastopalvelut ja aukioloajat 1.9.2020 alkaen

Koronatilanteen vuoksi poikkeukselliset aukioloajat ja rajoitetut lainauspalvelut 30.11.-18.12.2020

HUOM! Alla oleva teksti päivitetään maanantaina 30.11.

1.9.2020 lähtien Kansalliskirjasto on auki arkisin kello 9–18. Korona-tilanteen vuoksi kirjasto on auki ainoastaan tutkimusta, opiskelua ja kirjaston aineistoihin tutustumista varten. Kannattaa kuitenkin tarkistaa aukioloajat ja palvelut kirjaston verkkosivuilta ennen vierailua. Yleisen koronatilanteen muuttuessa aukioloihin ja palveluihin voi tulla muutoksia nopealla aikataululla.

• Kirjasto on 1.9. lähtien auki ma–pe klo 9–18
  • Rotundan, Slaavilaisen kirjaston ja erikoislukusalin neuvonnat ovat avoinna ma–pe klo 10–17
  • Pohjoissalin ja jäljennepalvelun neuvonnat ovat kiinni.
  • Kansalliskirjaston digitaaliset palvelut ovat koko ajan normaalisti toiminnassa.
  • Poikkeavat aukiolot löydät täältä

Asiakaspalvelu on rajoitettua ja joidenkin neuvontapalveluiden käyttöönottamista on jouduttu lykkäämään. Näitä ovat palvelut, joissa asiakasta opastetaan lähikontaktissa, esimerkiksi mikrofilmilaitteiden käyttö. Myöskään kaikki laitteet ja lukupaikat eivät ole käytössä, jotta turvaetäisyydet on mahdollista säilyttää.

Erikoislukusali on auki ja sinne toimitetaan aineistoa. Kuitenkin erikoislukusalissakin lähikontakti on kielletty ja asiakkaan on pidettävä etäisyys päivystäjän tuodessa aineistot. Aineiston äärellä ei anneta neuvontaa, eikä lähivalvontaa vaativaa aineistoa toimiteta.

Pohjoissalin mikrofilmilaitteet ja vapaakappaletyöasemat ovat itsepalvelukäytössä. Mikrofilmejä voi tilata ja käyttää, mutta Pohjoissalin neuvonta ei ole auki.

Kuunteluhuoneen äänitepalvelut eivät ole käytössä.

Jäljennepalvelu toimii ja tilauksia tehdään ilman lähikontaktia.

Tilaava ja lähettävä kaukopalvelu toimivat, mutta toimitusajoissa voi olla viivettä muiden kirjastojen poikkeuksellisista aukioloajoista johtuen.

Vapaakappaletoimiston aukioloajat ja yhteystiedot voit tarkistaa täältä.

Kaikkien aineistojen ja palvelujen osalta toimitusajat voivat olla normaalia pidempiä.

Aukioloihin ja palveluihin voi tulla muutoksia koronatilanteen vaihdellessa, joten kannattaa tarkistaa ajantasaiset aukioloajat ja palvelut kirjaston verkkosivuilta ennen vierailuasi. Kansalliskirjasto toimii Helsingin yliopiston yhteisten poikkeustilalinjausten puitteissa.

Asiakaspalvelun tavoitat varmimmin sähköpostitse osoitteesta [email protected]
Palvelupuhelin 02941 23196 vastaa arkisin klo 10–13.
Vastaamme arkisin myös chatissa osoitteissa kansalliskirjasto.finna.fi ja kansalliskirjasto.fi