Kimmo Tuominen aloitti Kansalliskirjaston johtajana

Yhteiskuntatieteiden tohtori, dosentti Kimmo Tuominen on aloittanut työnsä Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitajana. Tuominen seuraa tehtävässään Cecilia af Forsellesia, joka siirtyy eläkkeelle 1.7.2022. Viimeiset yhdeksän vuotta Tuominen on työskennellyt ylikirjastonhoitajana Helsingin yliopiston kirjastossa. Hänellä on monipuolinen kokemus kirjastoalalta ja useita luottamustehtäviä kirjastokentällä ja tiedeyhteisössä.

Kimmo Tuominen

Kansalliskirjaston uusi johtaja ylikirjastonhoitaja, professori Kimmo Tuominen. Kuva: Marko Oja / Kansalliskirjasto

Olen innostunut päästessäni työskentelemään yhdessä Kansalliskirjaston huippuasiantuntijoiden kanssa, edistämään tiedon avoimuutta ja saavutettavuutta sekä kehittämään kansallista tietoympäristöämme. Olen hyvin sitoutunut sivistyksen, tasa-arvon, kulttuurin sekä tutkimustyön edellytysten ja digitalisaation edistämiseen”, kertoo Kimmo Tuominen.

Uusi ylikirjastonhoitaja haluaa olla mukana vaikuttamassa siihen, että verkostoituminen ja toimiva yhteistyö kukoistaa myös jatkossa.

Kansalliskirjastolla on keskeinen rooli tiedon julkisen infrastruktuurin kehittäjänä ja tarjoajana. Tämän infrastruktuurin tulee olla avoin, luotettava ja kaikkien tiedonjanoisten tasavertaisesti käytettävissä. Sitä ei yksikään organisaatio rakenna yksin, vaan yhteistyötä tehden. Kansalliskirjasto työskentelee tulevaisuudessakin aktiivisesti eri kumppaniensa kanssa ja etsii myös jatkuvasti uusia kumppanuuksia.”

Ennen Helsingin yliopiston kirjaston ylikirjastonhoitajan tehtävää Tuominen on työskennellyt mm. Jyväskylän yliopiston kirjaston johtajana, Eduskunnan kirjaston palvelujohtajana, Humanistisen tiedekunnan kirjaston johtajana sekä viestinnän, erityisesti informaatiotutkimuksen ma. professorina Helsingin yliopiston viestinnän laitoksella. Tämän lisäksi hänellä on useita kansallisia ja kansainvälisiä luottamustehtäviä.

ylikirjastonhoitaja, professori
Kimmo Tuominen