Kemin museoiden monipuoliset kokoelmat Finnaan

Kemin taidemuseo ja Kemin historiallinen museo ovat aloittaneet kokoelmiensa avaamisen Finna.fi:ssä. Museoiden teos- ja valokuvat julkaistaan korkearesoluutioisina tiedostoina ja CC BY-ND 4.0 -lisenssillä, joka sallii aineiston vapaan käytön. Kuvan yhteydessä on mainittava kuvaajan nimi (jos tiedossa) ja omistava organisaatio.

– On hienoa, että Kemin museoiden arvokkaat kokoelmat ovat nyt kaikkien ulottuvilla ja käytettävissä. Aineistojen julkaiseminen ja niiden vapaa käyttö on suuri askel museoidemme kokoelmien saavutettavuuden parantamiseksi, Kemin historiallisen museon intendentti Janne Kuoppala kertoo.

Kemin historiallisen museon valokuva-arkiston aarteita julkaistaan Finnassa alkuvaiheessa yli kaksituhatta kappaletta. Ensimmäisenä julkaisulistalla ovat Kemin kaupunkikeskustan ja Kemin teollisuushistorian kuva-aineistot.

Kemin taidemuseon kokoelmiin kuuluu maalauksia, piirustuksia, veistoksia ja grafiikkaa 1800-luvun alusta aina nykypäivään saakka. Finnassa on saatavilla mm. museon niin sanottu perustuskokoelma, jonka taiteilijanimiä ovat esimerkiksi Anna Snellman, Magnus Enckell ja Eetu Isto.

Taidemuseo julkaisee Finnassa lähitulevaisuudessa Lapin taiteen tärkeimmät kokoelmansa.

Tutustu Kemin historiallisen museon kokoelmiin

Tutustu Kemin taidemuseon kokoelmiin

Kuvassa on Kemin Valtakadulla sijaitseva Onni Ermalan suunnittelema Kemin työväentalo. Talo rakennettiin talkoovoimin ja se valmistui vuonna 1955. Kemin historiallisen museon kuva on 1960-luvulta.