Kansanedustaja Hanna Holopainen tutustuu Finna-työhön Lappeenrannan museoissa 26.8.

Lappeenrannan museot on kutsunut kansanedustaja Hanna Holopaisen tutustumaan museon toimintaan ja erityisesti siellä tehtävään Finna-työhön maanantaina 26.8.2019.

Päivän aikana Holopainen tutustuu suosittuun Finna.fi-hakupalveluun, joka avaa ikkunan historiaan, kirjallisuuteen ja tieteeseen. Sen suosituimpia aineistoja ovat vanhat valokuvat, joita selataan miljoonia kertoja vuosittain. Harjoittelun aikana Holopainen pääsee itse kokeilemaan museotyötä, jonka ansiosta kuvakokoelmat saadaan digitaalisesti kaikkien saataville.

Kansalliskirjasto valitsi Lappeenrannan museot vuoden 2018 asiakkaaksi. Perusteluissa viitattiin Lappeenrannan museoiden ja erikoisesti vanhan Viipuriin liittyviin aineistojen ainutlaatuisuuteen ja arvoon. Kuvat kiinnostivat suurta yleisöä ja toivat Finna.fi palveluun tuhansia uusia käyttäjiä. Tällä hetkellä Lappeenrannan museoiden eri aineistoja tietoineen on yli 14 000 kappaletta haettavissa ja selattavissa avoimesti verkossa.

Hanna Holopaisen museoharjoittelupäivään osallistuu myös Finnaa kehittävän ja ylläpitävän Kansalliskirjaston edustajia.

Finna.fi on suomalaisten museoiden, arkistojen ja kirjastojen yhteinen käyttöliittymä. Sen kautta on mahdollisuus hakea ja tarkastella museoiden, arkistojen ja kirjastojen digitaalisessa muodossa olevia aineistoja.

Neljättä kertaa järjestettävän Suomen Museoliiton Poliitikon museoharjoittelu -kampanjan tavoitteena on tehdä näkyväksi museoiden monipuolista toimintaa. Samalla tuodaan esille koko Suomen kattavan museoverkoston yhteiskunnallista merkitystä.