Kansalliskirjaston sanomalehtiprosessi on uudistunut

Sanomalehtien perinteisestä mikrokuvauksesta on siirrytty digitaaliseen sanomalehtiprosessiin. Uudet eli tällä hetkellä ilmestyvät sanomalehdet digitoidaan ja asetetaan käyttöön digi.kansalliskirjasto.fi-palvelussa. Tekijänoikeuksien takia nämä lehdet ovat digitaalisesti käytössä vain vapaakappalekirjastoissa erillisillä työasemilla. Sanomalehdet tulostetaan mikrofilmille pysyvää säilytystä varten ja niitä myydään entiseen malliin. Alkuperäiset fyysiset sanomalehdet säilytetään edelleen.

Kansalliskirjasto ottaa vastaan myös sopimuspohjaisesti sähköisiä sanomalehtiä. Ne ovat käytössä vapaakappalekirjastoissa sekä erikseen julkaisijan kanssa sovituissa paikoissa.

Digi.kansalliskirjasto.fi-palvelussa on käytössä lähes 12,5 miljoonaa sivua aineistoja. Sanomalehtiä palvelussa on lähes 6 miljoonaa sivua. Ennen vuotta 1920 ilmestyneet aineistot ovat vapaassa käytössä ja sitä uudemmat ovat käytössä vain vapaakappalekirjastoissa.

Aineistot ovat käytössä osoitteessa: https://digi.kansalliskirjasto.fi

Lisätietoja: [email protected]

Kirjoittaja