Kansalliskirjaston johtaja ylikirjastonhoitaja Kai Ekholm eläköityy syyskuun 2018 alussa

Kai Ekholm on toiminut Kansalliskirjaston johtajana 17 vuotta. Toimikautensa aikana hän on edistänyt Kansalliskirjaston palveluiden digitalisointia, suomalaisten kirjastojen ja muistiorganisaatioiden yhteistyötä sekä kansallisen digitaalisen palveluinfrastruktuurin kehittämistä.
Kuva
Veikko Somerpuro

Kai Ekholm on aktiivinen kirjoittaja. Erityisesti hän on ottanut kantaa kansalaisten oikeuteen digitaaliseen kulttuuriperintöön sekä sananvapauskysymyksiin. Vuonna 2017 hänen johtamansa tutkimusryhmä julkaisi verkkoteoksen Tiellä sananvapauteen, joka tarkastelee ilmaisuvapauden kehittymistä Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Teos sai Valtion tiedonjulkistamispalkinnon. Kai Ekholmille myönnettiin Suomen Penin sananvapauspalkinto helmikuussa 2018.

Kai Ekholm on toiminut aktiivisesti kansainvälisellä kirjastoalan kentällä. Hän toimi vuosina 2009 - 2013 FAIFE:n (Freedom of Access to Information and Freedom of Expression Advisory Committee) puheenjohtajana ja vuosina 2015 - 2017 CDNL:n (Conference of Directors of National Libraries) puheenjohtajana.

Uuden ylikirjastonhoitajan rekrytointi käynnistetään elokuussa 2018. Päätöksen ylikirjastonhoitajan tehtävän täytöstä tekee Helsingin yliopiston rehtori. Ylikirjastonhoitajan tehtävää hoitaa määräaikaisena apulaiskirjastonjohtaja Liisa Savolainen kunnes uusi ylikirjastonhoitaja ottaa tehtävän vastaan.

Ylikirjastonhoitajan juhlaseminaari järjestetään Helsingin yliopiston pienessä juhlasalissa tiistaina 2.10.2018 klo 10 - 13. Lisätietoja tapahtumasta Kansalliskirjaston verkkosivuilta alkusyksystä.