Kansalliskirjastolle merkittävä kirjalahjoitus 1600-luvulta

Peter Heylyn: Cosmographie-teos vuodelta 1652

Toini ja Heikki Suomalaisen perikunta lahjoitti  Kansalliskirjastolle 1600-luvulta peräisin olevan Peter Heyleyn kirjoittaman teoksen Cosmographie in four bookes Containing the CHOROGRAPHIE & HISTORIE of the whole WORLD, and all the Principal Kingdoms, Provinces, Seas and Isles, Thereof. By Peter Heylyn. London 1652.

Peter Heylyn (1599–1662) oli englantilainen oppinut, koulu- ja yliopisto-opettaja, kirkonmies ja kuningas Charles I:n kappalainen. Heyleyn tuotannosta Kansalliskirjastossa on humanistisessa kokoelmassa ennestään yksi teos: Theologia veterum or the summe of Christian theologie contained in the Apostles creed. London 1654.

Cosmographie perustuu Oxfordissa pidettyihin luentoihin. Se on ensimmäinen englanninkielinen poliittis-maantieteellinen esitys tunnetusta maailmasta. Teoksessa on neljä kirjaa, joissa Heyley esittelee Euroopan, Aasian, Afrikan ja Amerikan maantiedettä, poliittista historiaa ja kulttuurisia tapoja.

Teos on merkittävä lisä Kansalliskirjaston historiallisen kirjallisuuden kokoelmaan. Se liitetään mahdollisimman pian erikoiskokoelmiin ja on luetteloinnin jälkeen tilattavissa erikoislukusaliin.

Lisää aiheesta erityisasiantuntija Mika Hakkaraisen kirjoituksessa Scripta Selecta -blogissa.