Kansalliskirjastolle arvokas tiibetinbuddhalainen kokoelma

Lahjoitettu aineisto on tiibetinbuddhalaisuuden Bön-koulukunnan painattama Kangyur (Kanjur) -tekstien kokoelma, jonka laajuus on 150 nidettä. Aineisto on painettu käsikirjoitusten pohjalta moderniin koodeks-formaattiin. Tekstit ovat tiibetinkielisiä.

Lahjoitustilaisuus Kansalliskirjastossa, kuvassa Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja Kai Ekholm ja Khenpo Gelek Jinpa.

Kuva
Sisko Vuorikari

Tiibettiläiset kustantajat ovat esittäneet toivomuksen, että aineisto lahjoitetaan 25 merkittävään kirjastoon ympäri maailmaa, jotta tekstit varmasti säilyvät ja ovat myös eri maiden tutkijoiden ulottuvilla. Suomen kansalliskirjasto on yksi valituista kirjastoista.

Kansalliskirjastossa on ennestään mielenkiintoinen Tiibet-kokoelma, jota lahjoitettu aineisto täydentää merkittävällä tavalla. Aineisto on asiakaskäytössä Kansalliskirjaston tiloissa.

Kokoelman lahjoittamista Kansalliskirjastolle edisti ekonomisti Anne Brunila, joka on myös aktiivinen buddhalaisuuden harrastaja.

Lisätietoja:
Kokoelmapäällikkö Harri Ahonen