Kansalliskirjasto lopettaa mikrofilmituotannon alkuvuodesta 2024

Kansalliskirjasto lopettaa mikrofilmituotannon alkuvuodesta 2024.  Sen jälkeen emme voi toimittaa sopimusasiakkaillemme mikrofilmejä.

Mikrofilmilaatikoita

Kuva
Marko Oja

Kuluvan vuoden aikana toimitamme edelleen mikrofilmit sovitusti tilaajille kaikista Suomessa ilmestyvistä sanomalehdistä.

Vapaakappaleina saatavat sanomalehdet digitoidaan vastaanottoprosessin yhteydessä ja ne ovat käytössä Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot -palvelun kautta. Tutkain-sopimuksen kautta vuoden 2021 loppuun mennessä julkaistut lehdet ovat tutkimuskäytössä myös sopimuksen tehneissä korkeakouluissa.

Vuoden 2023 loppuun mennessä tuotetut mikrofilmit ovat jatkossakin käytettävissä Kansalliskirjaston Pohjoissalissa, vaikka uusia filmejä ei enää tuoteta.

Mikrofilmituotannon lopettamiseen on monia syitä: mikrokuvaukseen liittyvää teknologiaa ei enää juuri kehitetä, joten emme kykenisi uudistamaan Kansalliskirjaston vanhenevaa laitekantaa. Myös laitteiden huoltopalvelujen saaminen on epävarmaa, mikä tekee mikrofilmituotannosta riskialtista.

Mikrofilmit ovat 1950-luvulta alkaen olleet luotettava ja varma säilytystapa laajoille aineistokokonaisuuksille. Aineiston digitalisoituessa Kansalliskirjasto hyödyntää Tieteen tietotekniikan keskuksen, CSC:n tarjoamaa kulttuuriperintö-PAS -palvelua, joka jatkossa turvaa digitaalisten sanomalehtien säilymisen ja käytettävyyden tuleville sukupolville. Kulttuuriperintö-PAS on kulttuuriperintöaineistojen pitkäaikaissäilyttämiseen tuotettu palvelu.

Linkit:
•    Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot
•    Tutkain-sopimus
•    Kansalliskirjaston mikrokuvauspalvelut
•    CSC – Tieteen tietotekniikan keskus oy
•    Kulttuuriperintö-PAS -palvelu

Lisätietoja lakkautuspäätöksestä:
palvelujohtaja Johanna Lilja
Lisätietoja mikrofilmien tilauksiin liittyvistä asioista:
palvelupäällikkö Hanna Arpiainen

Johanna Lilja