Kai Linnilän muistoksi

Kuva
Amanita

Kustantaja-kirjailija Kai Linnilä tunsi Kansalliskirjaston kokoelmat erinomaisesti. Hän määritteli Amanitan varhain book packaging -yritykseksi, joka teki monille kustantajille tilausteoksia. Teoksia varten Linnilä tilasi mm. von Wrightin lintuteoksia, useita karttoja ja Suomen historiaan liittyviä kokoelmia digitoituina. Kansalliskirjastossa arvostettiin suuresti Linnilän osaamista, ja hänet kutsuttiin vuonna 2012 kirjaston kummiksi. Tässä roolissa hän teki erittäin merkittävää suhdetyötä.

Linnilässä yhdistyi laaja-alainen ja huolellinen kirjamies ja rempseästi arkinen tietotyöläinen. Hän osasi nautittavalla tavalla tuoda esiin jonkin aineiston tai ilmiön luonteen niin, että kuulija oivalsi uutta. Hänen hahmottamiskykynsä ja tulokulmansa oli käytännöllinen ja virkistävä.

Linnilän viimeiseksi mestariteokseksi jäi Kansalliskirjaston kokoelmiin perustuva Suomi 1917. Teos on loppuunmyyty klassikko, jossa näkyy Linnilän koko suurteososaaminen. Mistään ei ole tingitty, kaikki on huippulaatua. Vain maailmaan realistisesti suhtautuva kirjatyöläinen voi saada tällaista aikaan.

Linnilä oli myös rakas ystävä ja sikarimies. Hänen ja Kaari Utrion kotiin Somerniemelle oli mukava mennä, ja kirjoista ja sikareista puhuttiin aina paljon. Kirjat ja kulttuuri olivat heidän elämässään jatkuvasti läsnä. Kirjat olivat kirjamiehen ilo. Se välittyi myös hänen blogeissaan ja kannanotoissaan.

Olli Alhon kanssa Linnilä innostui tutkimaan Mannerheimin Aasian-retken aineistoon kuuluvaa sikarikokoelmaa ja tästä syntyi oheinen hieno artikkeli. Sikarit, kirjat, ruoka, ystävät – siinä Kai Linnilän jalostunut perintö meille muille. Kaikki ovat inhimillisiä toimia ja edellyttävät osaamista ja käsityötä.

Kai Linnilän muisto elää pitkään Kansalliskirjastossamme.

Kai Ekholm, professori, ylikirjastonhoitaja

Mannerheimin matkasikarit (Kansalliskirjasto-lehti 2/2013)

Kirjaparatiisi Somerniemellä – Kaari Utrion ja Kai Linnilän kirjasto (Kansalliskirjasto-lehti 4/2012)