Kai Ekholmille IFLAn ansiomitali

Kirjastojen kansainvälinen kattojärjestö IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) on myöntänyt Kansalliskirjaston entiselle ylikirjastonhoitaja, tohtori Kai Ekholmille ansiomitalin tänään 29.8.2019 Ateenassa järjestettävässä vuosikonferenssissa.

Kai Ekholm

Kuva
Heini Lehväslaiho

Kai Ekholm toimi IFLAn tiedon saatavuuteen ja ilmaisunvapauteen keskittyvän FAIFE-komitean (Freedom of Access to Information and Freedom of Expression Advisory Committee) puheenjohtajana vuosina 2009-2013. Työpanoksensa ohella IFLA huomioi Ekholmin koko uran läpileikkaavan työn sananvapauden edistäjänä.

Sananvapautta koetellaan mediassa päivittäin. Se ei ole turvassa ilman aktiivisten ja rohkeiden toimia. Entä kirjastot? Onko niiden tehtävä vain seurata mitä ympärillä tapahtuu? Ei tietenkään: kuten kirjahistorioitsija Alberto Manguel on sanonut, ilman sairaaloita, kouluja ja kirjastoja ei ole yhteiskuntaa. Kirjastot ovat vapaan yhteiskunnan kulmakivi. – Kai Ekholm, Ateena 29.8.2019

IFLA on myöntänyt ansiomitaleja viidentoista vuoden ajan. Suomalaisista aiemmin sen ovat saaneet ylikirjastonhoitaja Esko Häkli 2005 ja kirjastonhoitaja Eeva Kristiina Murtomaa 2012. Vuonna 1927 perustettu IFLA on johtava kansainvälinen järjestö kirjastoalalla, ja siinä on jäseniä yli 140 maasta.