Japanilaiset erikoiskokoelmat luetteloidaan Finna-hakupalveluun

Kansalliskirjastossa on kaksi japanilaista erikoiskokoelmaa, joiden lisäksi japanilaisia tai japaninkielisiä kirjoja kuuluu myös kirjaston peruskokoelmiin. Japonica-kokoelma ja Buddhalainen kokoelma ovat olleet tähän asti vain paperiluetteloiden varassa, eikä niihin ole päässyt käsiksi sähköisten hakupalveluiden kautta.
Kuva
Kansalliskirjasto / Pauliina Vuorinen

Kokoelmien luetteloiminen Kansalliskirjaston hakupalvelu Finnaan on käynnissä. Japonica-kokoelma löytyy sieltä jo kokonaisuudessaan, Buddhalaisen kokoelman lisääminen hakupalveluun on aloitettu huhtikuussa 2021. Finnassa voi nyt hakea näiden kokoelmien kirjoja myös japaniksi (tekijä ja kirjan nimi on kirjoitettu sekä japaniksi että latinalaisin aakkosin).

Japonica-kokoelma on 1900-luvun alkuvuosikymmeninä Helsingin yliopistolle lahjoitettujen japanilaisten kirjojen kokoelma, joka koostuu useamman lahjoittajan kokoelmasta – näistä ehkä tunnetuin on Japanin ensimmäisen asiainhoitajan ja Helsingin yliopiston professorin G. J. Ramstedtin kokoelma. Monien eri lahjoittajien takia kokoelma on hyvin monipuolinen aihepiireiltään ja ajalliset teokset sijoittuvat 1800-luvun lopulta 1960-luvulle. Kokoelmassa on noin 620 nimekettä ja yli 1400 nidettä.

Buddhalainen kokoelma on Komazawan yliopiston sekä Aichi Gakuin yliopiston lahjoitus vuodelta 1968 ja täydennys vuodelta 1973. Tämä kokoelma koostuu pitkälti buddhalaisuutta käsittelevästä kirjallisuudesta, jonka lisäksi kokoelmassa on filosofista, kulttuurihistoriallista sekä kieliin (sanskrit, tiibet jne.) liittyvää aineistoa.  Kokoelman buddhalaisissa teoksissa korostuu zeniläinen sōtō-koulukunta.

Kansalliskirjaston palvelut ovat kaikkien Suomessa asuvien henkilöiden käytettävissä. Ulkomaiset tutkijat voivat saada kirjaston käyttöoikeuden Suomessa oleskelunsa ajaksi. Erikoiskokoelmien kirjoja voi lainata kirjaston erikoislukusaliin.  Tätä varten asiakkaan on hankittava Kansalliskirjaston kirjastokortti, jonka saa kirjaston asiakaspalvelusta. Kotilainoja tai kaukolainoja ei näistä kokoelmista ole mahdollista tehdä.

Kokoelmia voi selata alla olevien linkkien kautta. Blogikirjoituksessaan kirjastosihteeri Pauliina Vuorinen avaa tarkemmin sitä, mitä kaikkea Japonica-kokoelma pitää sisällään.

Japonica-kokoelma: JAPONICA

Buddhistica-kokoelma: BUDDHISTICA

Lisätietoa Japonica-kokoelmasta löytyy Scripta selecta -blogista https://blogs.helsinki.fi/scriptaselecta/2021/05/31/japonica-kokoelma-loytyy-nyt-finna-hakupalvelusta/

Kansalliskirjastosta voi tilata esittelyjä japanilaisista kokoelmista esimerkiksi opiskelijaryhmille. Tällä hetkellä esittelyt tehdään Zoomin välityksellä. Myös kaikki yksittäiset kysymykset, kommentit ja virhehuomautukset ovat tervetulleita.

Lisätietoja:

kirjastosihteeri Pauliina Vuorinen, [email protected]
Erikoiskokoelmien neuvonta:  [email protected]

Kuva: Sazanami Iwayan satukirja, Sazanami otogi zenshū, 4. osa. (Japonica 7). https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/fikka.5485039