Ilmari Krohn –juhlanäyttely esillä Kansalliskirjastossa

Professori Ilmari Krohn (1867–1960) oli kansainvälisesti tunnustettu, monipuolinen musiikkitieteilijä ja alan ensimmäinen opettaja Helsingin yliopistossa. Krohn tunnetaan Suomen musiikkielämän rakentajana ja hän loi elämänsä aikana myös ainutlaatuisen sävellystuotannon sekä toimi viisi vuosikymmentä kirkkomuusikkona.

Kuva: Suomalaisen Kirjallisuuden seura (SKS)

150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Kansalliskirjastossa avautuu näyttely, joka on auki aina 12.1.2018 saakka. Suuri osa näyttelyn aineistosta tulee Kansalliskirjaston omista kokoelmista, mutta mukana on myös aineistoa Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta. Näyttelyyn sisältyy runsas kuvitus sekä paljon Ilmari Krohnin sävellysten käsikirjoituksia, äänitteitä ja tieteellisiä julkaisuja. Se esittelee monipuolisesti Ilmari Krohnin elämäntyötä musiikkitieteellisen tutkimuksen aloittajana Suomessa, säveltäjänä ja kirkkomuusikkona.

Näyttelytyöryhmä:
professori (emeritus) Heikki Laitinen
MuT, FM Martti Laitinen
FT Helena Tyrväinen
FM Anna Krohn
Konservaattori Marleena Vihakara
Markkinointisuunnittelija Sisko Vuorikari
Näyttelytekniikka:
Tietotekniikkasuunnittelija Veikko Luukkanen

Ilmari Krohn – elämäntyönä musiikki
Kansalliskirjasto, Café Rotunda
8.11.2017–12.1.2018

Näyttely on auki Kansalliskirjaston aukioloaikoina ja siihen on vapaa pääsy.
Kansalliskirjaston käyntiosoite: Unioninkatu 36, Helsinki.