Hyödynnä Finna.fi-hakupalvelua etäopetuksessa ja tiedonhaussa

Bernhard Åström, 1921. Svenska litteratursällskapet. Alkuperäisen kuvan käyttöoikeus CC BY 4.0. Kuva muokattu.

Finna tiedonhaussa

Finna.fi-hakupalvelusta löytyy runsaasti verkossa saatavilla olevia kuvia, karttoja, kirjoja, äänitteitä ja videoita, joita voi hyödyntää myös etäopettamisessa ja -oppimisessa. Aineistoihin tai valmiisiin hakutuloksiin vieviä linkkejä on helppo lisätä osaksi oppimistehtäviä. Aineistoa Finnaan tuovat suomalaiset arkistot, kirjastot ja museot, joten aineistojen yhteydestä löytyy selkeät lähdetiedot. Finnassa oppilaat voivat myös itse hakea tietoa turvallisesti ja helposti. Katso ohjeita, ohjevideoita sekä tehtäväideoita tiedonhaun opetukseen Opeta tiedonhakua -sivulta. Kurkkaa myös valmis hakutulos vanhoista opetustauluista.

Hyödynnä Finna Luokkahuoneen valmiit aineistopaketit

Finna Luokkahuone on peruskoulun ja lukion opettajan aarreaitta, josta löytyy valmiita aineistopaketteja ja tehtäväideoita esimerkiksi historian, yhteiskuntaopin, kuvataiteen, käsityön sekä äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen. Sisällöt ovat vapaasti käytettävissä ja voit räätälöidä niitä omaan opetukseesi sopivalla tavalla. Katso esimerkiksi yläkoulun opetukseen suunnattu Mainoskuvastoa sotien jälkeen, alakoulun ja lukion sisältöihin sopiva Esihistorian mysteeriesineitä Kansallismuseossa sekä taito- ja taideaineiden ideointiin innostava Kontio kuvakulttuurissamme. Muista kurkata, mitä lisätietoa löydät kuvien oikeassa yläkulmassa olevista muistiinpanokuvakkeista!

Luo omia suosikkilistoja ja jaa ne oppilaille

Finnan suosikkilistoja voi hyödyntää oppimateriaalien luomisessa. Poimi suosikkilistoillesi kiinnostavat aineistot, lisää aineistojen muistiinpanoihin tehtäviä ja jaa suosikkilista linkkinä oppilaillesi. Finna Luokkahuoneen aineistopaketteja voi myös kopioida omiin suosikkeihin. Katso vinkkejä ja ohjevideo suosikkilistojen käyttöön Vinkkejä opettajalle -sivulta

Tule mukaan Finna Luokkahuoneen etäklinikoille kuulemaan ja keskustelemaan Finnan mahdollisuuksista etäopetuksessa. Katso lisätietoa Finna Luokkahuoneesta.

Lue artikkelista kuinka äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Kati Suomela on hyödyntänyt Finnaa tiedonhaun ja historian opetuksessa

Taru Kuhalampi, suunnittelija, Kansalliskirjasto, Finna-palvelut
taru.kuhalampi (at) helsinki.fi