Historialliset työväenlehdet digitaalisina käyttöön

Vanhoja työväenlehtiä pääsee nyt lukemaan digitaalisesti Kansalliskirjaston ja muiden vapaakappalekirjastojen lisäksi myös Työväenliikkeen kirjastossa, Työväen Arkistossa, Kansan Arkistossa ja Työväenmuseo Werstaalla. Kansalliskirjasto ja Työväenliikkeen kirjasto, arkistot ja museo ovat sopineet lehtien digitoinnista ja verkkokäytöstä tekijänoikeusjärjestö Kopioston kanssa.

Suomen Sosialidemokraatti, Työkansan Sanomat, Vapaa sana ja Kansan Uutiset -lehtien numerot ovat käytettävissä edellä mainituissa kirjastossa, arkistoissa ja museossa siltä osin kuin ne on digitoitu. Digitoinnin edetessä lehtiä avataan käytettäväksi aina vuoteen 1966 saakka. Tutkijoilla ja asiakkailla on mahdollista selata digitoituja lehtiä ja tehdä hakuja aineistoon laitosten asiakaspäätteillä sekä kopioida ja tulostaa lehdistä artikkeleita omaan tai tutkimuskäyttöönsä.

”Työväenperinne ry, joka ylläpitää Työväenliikkeen kirjastoa Helsingissä, on saanut Palkansaajasäätiöltä rahoitusta vanhojen työväen sanomalehtien digitoimiseen Kansalliskirjastossa. Hanke jatkuu nyt kolmatta vuotta. Työväenlehdet ovat muodostaneet tärkeän informaatiokanavan aikanaan Suomen kansalle, ja nyt lehdet saadaan Kopioston kanssa tehdyllä sopimuksella tutkimuskäyttöön ja kiinnostuneiden asiakkaiden selailtavaksi työväentutkimuksen erikoiskirjastossa, työväenperinnettä säilyttävissä keskeisissä arkistoissa sekä Työväenmuseo Werstaalla Tampereella”, toteaa Työväenliikkeen kirjaston johtaja Tuija Siimes.

”On ilo tehdä yhteistyötä, joka mahdollistaa kansakunnan historian kannalta merkittävien työväenlehtien digitoinnin ja niiden lakisääteistä laajempaan käyttöön avaamisen. Asiakkaita kiinnostavat maamme sotien ajan, jälleenrakentamisen vuosikymmenten sekä 1950-ja1960-luvun lehtiaineistot”, kertoo yhteyspäällikkö Pirjo Karppinen Kansalliskirjastosta. ”Laajoistakin digitaalisista aineistoista tutkijoiden, opiskelijoiden ja kansalaisten on helppo löytää etsimänsä palvelustamme digi.kansalliskirjasto.fi”, Karppinen jatkaa.

Kansalliskirjaston digitoimien vanhojen lehtiaineistojen avaaminen tutkimus- ja asiakaskäyttöön vaatii tekijänoikeuslain mukaan oikeudenhaltijoiden luvan. Tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen. Kopiosto edustaa laajasti lehtien kustantajia ja tekijöitä, kuten toimittajia, valokuvaajia, kuvittajia, graafikoita ja kääntäjiä, ja pystyy myöntämään käyttöön tarvittavat luvat.

”On hienoa, että voimme mahdollistaa vanhojen työväenlehtien saamisen entistä laajemmin tutkijoiden ja muun yleisön saataville. Nämä ovat tärkeitä aineistoja monille tutkijoille ja historiasta, politiikasta ja työväenliikkeistä muutoin kiinnostuneille”, lisensiointipäällikkö Kirsi Salmela Kopiostosta sanoo.

Lisätietoja:

KOPIOSTO, Lisensiointipäällikkö Kirsi Salmela, [email protected], Puh. 09 4315 2349, www.kopiosto.fi

TYÖVÄENPERINNE RY, Työväenliikkeen kirjaston johtaja Tuija Siimes, [email protected], Puh. 0440 750 429, www.tyovaenperinne.fi, www.tyark.fi, www.kansanarkisto.fi, www.werstas.fi

KANSALLISKIRJASTO, Yhteyspäällikkö Pirjo Karppinen, [email protected], Puh. 029 412 1423, https://www.kansalliskirjasto.fi/, listan vapaakappalekirjastoista löydät verkkosivuiltamme.