Helka-tietokanta käytössä, mutta katkon jälkitoimet jatkuvat

Kirjastojen Helka-tietokannassa oli käyttökatko viime viikon torstaina ja perjantaina (3.–4.8.). Tietokanta on nyt käytössä, mutta katkon jälkitoimet jatkuvat vielä Helsingin yliopiston kirjastossa, Kansalliskirjastossa ja muissa Helka-kirjastoissa. Tietokannan toimimattomuuden takia kertyneet maksut poistetaan.

Viikolla 31 (31.7.–4.8.) tehdyt lainat, uusinnat ja palautukset saattavat näkyä asiakastiedoissa tällä hetkellä väärin. Myöskään asiakastietoihin tehdyt muutokset (ml. uudet kirjastokortit) eivät välttämättä ole päivittyneet järjestelmään. Jos olet tehnyt kirjoihin varauksia viime viikon aikana, varaus on syytä tehdä nyt uudelleen, sillä viime viikolla tehdyt varaukset eivät näy järjestelmässä. Viime viikolla ja tämän viikon alussa (31.7.–8.8.) erääntyneiden lainojen eräpäiväksi muutetaan 22.8., jotta turhilta maksuilta vältytään.

Käymme kirjastoissa parhaillaan läpi palautuneita kirjoja. Työskentelemme mahdollisimman nopeasti, jotta saamme palautukset käsitellyiksi ja tietokannan vastaamaan nykytilannetta.

Mikäli asiakastiedoissa on virheellisiä tietoja vielä 14.8., niin pyydämme olemaan yhteydessä Kansalliskirjastoon (kk-palvelu@helsinki.fi) tai Helsingin yliopiston kirjastoon (kirjasto@helsinki.fi).

Pahoittelemme ongelmaa. Kiitos kärsivällisyydestä!